4. Welk platform kiest u?
Er zijn maar twee manieren om uw crowdfundingproject bij zo veel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen. U zet de campagne zelf op via uw eigen website of lanceert hem via een platform. Alleen al in Nederland kunt u kiezen uit honderd verschillende platforms. En dit aantal neemt nog steeds toe. Het wordt daarom steeds lastiger om uw crowdfundingplatform te vinden. Toch zijn er een aantal essentiële vragen die u daarbij kunnen helpen.
eisen
bereik
branche
Tijdens uw zoektocht naar het crowdfundingplatform dat bij uw wensen en onderneming past, kijkt u kritisch naar:
- de eisen die het platform stelt en of uw onderneming daaraan kan voldoen;
- het bereik dat het platform heeft;
- de functionaliteiten op de crowdfundingwebsite;
- de specifieke branche, regio of groep investeerders waarop het platform zich richt. Misschien moet u juist een gespecialiseerd platform hebben.
U kunt een crowdfundingcampagne ook zelfstandig opzetten. In paragraaf 4.4 leest u hoe u dit aanpakt en wat de voor- en nadelen zijn.
Wilt u binnen de landsgrenzen blijven of toch direct internationaal gaan? Onthoud wel dat het een heel interessant project moet zijn, wilt u succes boeken in het buitenland. De kans op succes hangt erg van het soort product af (zie paragraaf 4.1.2).