U bent hier

4. Welk platform kiest u?

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2019

Er zijn maar twee manieren om uw crowdfundingproject bij zo veel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen. U zet de campagne zelf op via uw eigen website of lanceert hem via een platform. Alleen al in Nederland kunt u kiezen uit honderd verschillende platforms. En dit aantal neemt nog steeds toe. Het wordt daarom steeds lastiger om uw crowdfundingplatform te vinden. Toch zijn er een aantal essentiële vragen die u daarbij kunnen helpen.

eisen

bereik

branche

Tijdens uw zoektocht naar het crowdfundingplatform dat bij uw wensen en onderneming past, kijkt u kritisch naar:

  • de eisen die het platform stelt en of uw onderneming daaraan kan voldoen;
  • het bereik dat het platform heeft;
  • de functionaliteiten op de crowdfundingwebsite;
  • de specifieke branche, regio of groep investeerders waarop het platform zich richt. Misschien moet u juist een gespecialiseerd platform hebben.

U kunt een crowdfundingcampagne ook zelfstandig opzetten. In paragraaf 4.4 leest u hoe u dit aanpakt en wat de voor- en nadelen zijn.

Wilt u binnen de landsgrenzen blijven of toch direct internationaal gaan? Onthoud wel dat het een heel interessant project moet zijn, wilt u succes boeken in het buitenland. De kans op succes hangt erg van het soort product af (zie paragraaf 4.1.2).

U kunt om verschillende redenen voor een bepaald platform kiezen. Zo kan de taal een rol spelen of de beloningsstructuur. Ook kan het soort project leidend zijn: er zijn bijvoorbeeld specifieke platforms voor creatieve projecten of websites die zich alleen richten op crowdfunding in de horeca. Verder kunnen mogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid...
Zie een crowdfundingplatform als de brug tussen potentiële investeerders en uw onderneming die financiering zoekt. Een platform stelt echter bepaalde voorwaarden voor toelating. Als u daar aan voldoet, laat het platform u toe en biedt het u een online podium om campagne te voeren. Op een eigen pagina kunt u uw plan ontvouwen, in beeld en tekst...
Zoals eerder opgemerkt zijn er vele crowdfundingplatforms. Wereldwijd is Kickstarter verreweg het grootste platform. In Nederland is Geldvoorelkaar.nl een grote speler. Via dit crowdfundingplatform is sinds 2011 meer dan € 146 miljoen voor ruim 1.350 projecten binnengehaald door middel van verschillende leenvormen. Investeerders krijgen het geld,...
U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om helemaal geen platform in te schakelen, maar zelf uw campagne op te zetten en te hosten. Er zijn heel wat voorbeelden te noemen van ondernemingen die met succes hun eigen crowdfundingcampagne hebben georganiseerd. Kijk goed hoe de platforms het doen en analyseer succesverhalen. Zo kunt u veel leren en...