4.1 Goed onderbouwd kiezen
specifiek
U kunt om verschillende redenen voor een bepaald platform kiezen. Zo kan de taal een rol spelen of de beloningsstructuur. Ook kan het soort project leidend zijn: er zijn bijvoorbeeld specifieke platforms voor creatieve projecten of websites die zich alleen richten op crowdfunding in de horeca. Verder kunnen mogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid een rol spelen. Hieronder volgen vijf zaken die leidend kunnen zijn bij de keuze van een platform.
4.1.1 Beloningsmodel
lanceren
Als u uw project via een crowdfundingplatform wilt lanceren, bepaalt u in de eerste plaats welke beloning u de investeerder geeft (zie hoofdstuk 3). Dit bepaalt namelijk voor een groot deel welke platforms tot de mogelijkheden behoren.
Platforms
bekend
Wilt u bijvoorbeeld een product uit het project geven, dan komt u bij een platform als het Amerikaanse Kickstarter. Kiest u voor een financiële tegenprestatie in de vorm van een lening, dan komt u bijvoorbeeld uit bij het Nederlandse platform Geldvoorelkaar. Geeft u de investeerders liever aandelen, dan kan dat via bijvoorbeeld Symbid. Via deze beloningsstructuren is omzet- of winstdeling mogelijk. In paragraaf 4.3 volgt een overzicht van bekende platforms.
Er zijn ook platforms die verschillende betalingsmodellen aanbieden, zoals Sharetostart en Oneplanetcrowd. Bij de laatste kunt u de investeerder laten kiezen tussen het ontvangen van een product en het aangaan van een lening.
4.1.2 Nationaal of internationaal
draagvlak
Een andere belangrijke vraag is of u binnen de landsgrenzen wilt blijven of direct internationaal wilt gaan. Inzetten op het buitenland is een grote stap. Als u zeker weet dat er animo onder buitenlands publiek is, kunt u de stap wagen. Voorwaarde is wel dat u een internationaal netwerk heeft dat u kunt inzetten om uw campagne voldoende draagvlak te geven. Het vraagt ook flexibiliteit: mocht het publiek massaal uw product bestellen, dan moet u ook in staat zijn te leveren! Ook krijgt u te maken met meer ingewikkelde internationale regelgeving. Een crowdfundingcampagne in eigen land is meestal eenvoudiger.
4.1.3 Specifiek of algemeen
duurzaam
kennis
Er zijn platforms die zich op een sector of een specifiek gebied richten. Oneplanetcrowd bijvoorbeeld laat alleen duurzame ondernemingen toe. Maar er zijn ook platforms die zich zo breed en algemeen mogelijk positioneren en open- staan voor allerlei soorten projecten. Wilt u juist een heel specifieke doelgroep bereiken, kies dan liever een platform dat die niche bedient. Dat heeft waarschijnlijk veel kennis in huis om die doelgroep te kunnen bedienen.
4.1.4 Functionaliteiten
gedrag
Verder kunnen door het digitale karakter van crowdfunding bepaalde faciliteiten bepalend zijn. Het onlinegedrag luistert nauw: als een betaalknop niet werkt, is de kans dat een websitebezoeker het nog een keer probeert niet groot. Of denk aan een onoverzichtelijke indeling van een website. Vergelijk daarom de verschillende functionaliteiten:
- de online betalingsmogelijkheden;
- de toegankelijkheid van contact;
- de overzichtelijkheid, duidelijkheid en vindbaarheid van de informatie.
De beste manier om erachter te komen of een platform prettig is om te bezoeken en potentiële investeerders goed bedient, is door het zelf uit te proberen. Doorloop het traject van deelname aan een bepaald project tot en met de betaalopties. Zo ziet u vanzelf of het goed werkt.
Uitstraling platform
betrokkenheid
Ook de stijl van een platform moet aansluiten bij uw project of onderneming. Wat voor sfeer ademt een platform, waar ligt de nadruk en past de uitstraling bij uw onderneming? Het ene platform richt zich meer op de betrokkenheid van de crowd dan het andere. Als voor u de sociale relatie tussen uw project en publiek belangrijk is, zoek dan een platform dat deze verbinding ook uitstraalt.
referentie
Wilt u een meer zakelijke stijl met de nadruk op het rendement, dan kunt u een platform uitzoeken dat dit duidelijk toont. Een goede referentie is om te kijken naar wat voor soort ondernemingen actief zijn op het platform.
4.1.5 Oordeel toezichthouders
Crowdfunding is een financieringsmethode, dus het juridische aspect vraagt uw aandacht. Voor u – maar natuurlijk ook voor investeerders – is het belangrijk dat de zaken goed en transparant geregeld zijn. Er gelden verschillende regels.
toezichthouder
Eén daarvan is dat platformen die met een financiële vergoeding werken, een vergunning of vrijstelling van de financiële toezichthouders moeten hebben. Controleer dus of de Autoriteit Financiële Markten (AFM) of De Nederlandsche Bank (DNB) een oordeel heeft gegeven en hoe dit luidt.
Projectinfo op platforms onder de maat
Crowdfundingplatforms stellen vaak onvoldoende informatie beschikbaar aan investeerders over de loan-based projecten die zij op hun website hebben staan. Voor investeerders is het hierdoor niet mogelijk om passende investeringsbeslissingen te nemen. Dit blijkt uit een onderzoek van de AFM naar de projectinformatie op de websites van achttien crowdfundingplatformen met een ontheffing voor het bemiddelen in opvorderbare gelden. Alle achttien platformen hebben een individuele terugkoppeling met de onderzoeksresultaten ontvangen.