4.4 Zelf campagne opzetten
hosten
U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om helemaal geen platform in te schakelen, maar zelf uw campagne op te zetten en te hosten. Er zijn heel wat voorbeelden te noemen van ondernemingen die met succes hun eigen crowdfundingcampagne hebben georganiseerd.
Kijk goed hoe de platforms het doen en analyseer succesverhalen. Zo kunt u veel leren en inspiratie opdoen voor uw eigen campagne.
4.4.1 Voor- en nadelen
organiseren
Een groot voordeel van zelf uw campagne te organiseren, is dat u uw project in eigen hand hebt. Andere voordelen zijn:
- U heeft overzicht.
- U kunt alle voorwaarden zelf bepalen, zoals de looptijd, het doelbedrag en de percentages rente of aandelen.
- U hoeft niet te investeren in een extern platform.
Nadelen
deskundig
Een van de grootste nadelen van zelf een crowdfundingcampagne opzetten is dat u zelf het wiel moet uitvinden. Uw marketingafdeling moet zich verdiepen in de materie en zelf haar weg vinden. Het vraagt veel van de onderneming en de marketeer(s) om alle benodigde deskundigheid en ervaring zelf in huis te halen en zich eigen te maken.
Er zijn vele manieren om advies voor de campagne in te winnen. Vraag bijvoorbeeld advies aan een crowdfundingspecialist of volg een crowdfundingworkshop.
4.4.2 Netwerk
feedback
Bij crowdfunding moet u de crowd benaderen voor uw campagne. De crowd bestaat uit onder meer klanten, leveranciers, big spenders en de media. Maar vaak begint de campagne met het benaderen van het eigen netwerk van uw onderneming. Door direct met uw netwerk in gesprek te gaan over onderdelen van de campagne kunt u waardevolle feedback krijgen. Hoe eerder u daarmee begint, hoe meer u de campagne kunt verbeteren en bijsturen voordat het grote publiek de campagne heeft gezien.
4.4.3 Aanpak
tools
Op internet zijn meerdere tools beschikbaar om uw crowdfundingproject op een eigen website te hosten. Sommige van die tools maken gebruik van WordPress. Wellicht bent u zelf bekend met WordPress. Dan weet u ook dat uw marketingafdeling over technische kennis moet beschikken om hier mee aan de slag te gaan.
Voorbeelden
gratis
Een voorbeeld van een gratis te downloaden tool voor crowdfunding is Selfstarter. De onderneming die deze software ter beschikking stelt, heeft de tool ontwikkeld voor haar eigen campagne.
Een WordPress-thema waarmee u zelf een website kunt starten, is Fundify. Het Nederlandse platform DutchDesignStarter is een voorbeeld van een professionele partij die hier gebruik van maakt.