8.5 Tijd en personeel
Communiceren met investeerders en deelnemers vergt tijd en mankracht. Onderschat dit niet. Het zwaartepunt ligt tijdens de campagne, maar ook na het slagen van de actie kost het arbeidsuren om:
- mensen op de hoogte te houden;
- beloningen uit te keren;
- opgebouwde contacten warm te houden.
U moet hier dus vooraf voorzieningen voor treffen. Hoeveel tijd en inzet dit vraagt van werknemers, verschilt natuurlijk per project. U moet echter rekening houden met in ieder geval een fulltime arbeidskracht tijdens de campagne.
8.5.1 Zelf doen
Bedenk ook dat een deel van deze werkzaamheden bij de bedenker en voortrekker van het project komt te liggen. Die is immers de verpersoonlijking van het project: het is de investeerders voor een groot deel om de bedenker persoonlijk te doen geweest. Het is dus belangrijk dat deze – of u dit nu zelf bent, een collega of de directeur van de onderneming – de hoofdrol blijft houden in de communicatie over het project. In een mailing of filmpje willen mensen deze voortrekker zien en niet bijvoorbeeld een communicatiemedewerker. Blijf op die manier de boodschap persoonlijk en bevlogen brengen.
8.5.2 Uitbesteden
Natuurlijk hoeft u (of de directeur) niet alles zelf te doen. U hoeft ook niet alles intern te regelen: u kunt de onderneming en productie van de communicatie best (deels) uitbesteden. Het is echter zaak dat uw onderneming zelf wel de boodschap blijft beheersen en ook zorgt dat herkenbare boodschappers deze blijven uitdragen.
Als u de hulp van een externe (communicatie)specialist inhuurt, is het verstandig die partij tijdig in te schakelen. Zoals gezegd wilt u persoonlijk communiceren, dus iemand moet goed ingewerkt zijn om de ‘tone of voice’ en stijl voort te zetten.