9.8 BTW-margeregeling en inkoopverklaring
Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Fiscaal Rendement
Publicatiedatum:
augustus 2021
inkoop- administratie
Bij elke verkoop mag u ervoor kiezen om de gewone BTW-regeling of de margeregeling toe te passen. Kiest u voor de margeregeling, dan moet u aan de hand van uw inkoopadministratie aannemelijk maken dat sprake is van een inkoop in het kader van de margeregeling. Dit kan door een inkoopverklaring te overleggen.
Gegevens
omschrijving
hoeveelheid
Op de inkoopverklaring vermeldt de wederverkoper op duidelijke en overzichtelijke wijze de volgende gegevens:
- de dag waarop de leverancier de levering heeft verricht;
- naam en adres van de wederverkoper;
- naam en adres van de leverancier;
- een duidelijke omschrijving van het geleverde goed en bij een motorrijtuig ook het kenteken;
- hoeveelheid van de geleverde goederen;
- bedrag dat aan de leverancier voor de levering is voldaan;
- verklaring van de leverancier dat hij voor het goed in het geheel geen BTW in aftrek heeft gebracht.
Geen inkoopverklaring
minder dan € 500
gelijktijdig
Het opstellen van een inkoopverklaring kan in de volgende gevallen achterwege blijven :
- Aan de leverancier wordt minder dan € 500 betaald. Bij de aankoop van twee of meer goederen tegelijk past de wederverkoper de € 500-grens toe op het totale bedrag dat hij aan de leverancier moet voldoen, ook als de prijs per goed is geïndividualiseerd.
- De leverancier reikt een factuur uit (zonder BTW).
- De wederverkoper reikt een factuur uit bij een inruiltransactie tussen ondernemers. De inkoop van het goed door de wederverkoper vindt dan gelijktijdig plaats met de levering door hem van een ander goed aan de leverancier. De factuur moet dan ook de gegevens bevatten van de inkoopverklaring.
- De handelaar levert met toepassing van de margeregeling kunst- en verzamelvoorwerpen en antiek die hij met berekening van BTW heeft aangekocht of ingevoerd.