7.3 Dagelijkse praktijk
Sommige ondernemers maken er een sport van de algemene voorwaarden zo ondoorgrondelijk mogelijk te maken. Het liefst met een piepklein lettertype, met lange zinnen en ingewikkelde juridische termen. Dit is erg onprettig voor de wederpartij. Ook als zij de voorwaarden online moet lezen.
7.3.1 Formuleringen
begrijpen
Toch hoeven algemene voorwaarden helemaal niet lastig te begrijpen te zijn. Het is natuurlijk wel verstandig om met bepaalde formuleringen dicht bij de letter van de wet te blijven, zodat juristen begrijpen wat u bedoelt op het moment dat er een conflict ontstaat.
Standaardzinnen
standaardzin
Soms eisen verzekeraars zelfs dat u bepaalde zaken in uw algemene voorwaarden opneemt. Mocht dat zo zijn, dan kunt u vaak al gebruikmaken van een standaardzin, opgesteld door de verzekeraar zelf. Het is verstandig om die zin dan ook gewoon over te nemen, zodat u daar later geen discussies meer over krijgt met uw verzekeraar.
Let er wel op dat er geen gaten vallen in de algemene voorwaarden doordat u een paar zinnen van een externe partij (zoals een verzekeraar) toevoegt. Maar het hoeft ook absoluut geen ondoorgrondelijk geheel te worden.
7.3.2 Transparantie
kleine lettertjes
Veel klanten en zakenrelaties stellen transparantie erg op prijs. Uw onderneming mag zich daarom zeker laten voorstaan op korte en heldere algemene voorwaarden. Bovendien komt dit een stuk vriendelijker over dan de letterlijke kleine lettertjes. Dat wekt wantrouwen, zelfs als de voorwaarden redelijk zijn.