5. Vernietigen of nietigheid inroepen
In de voorafgaande hoofdstukken kon u lezen dat een klant om verschillende redenen de nietigheid van de algemene voorwaarde kan inroepen, of deze kan vernietigen. Of uw klant gebruik kan maken van deze mogelijkheid, hangt af van de groep waartoe hij behoort. De wet maakt namelijk een onderscheid tussen drie groepen: consumenten, kleine en grote ondernemingen. Voor iedere groep gelden er andere regels.
uitsluiting
Stel, uw onderneming levert een product dat het direct begeeft nadat het was aangesloten. U kunt de klant wijzen op uw algemene voorwaarden en iedere aansprakelijkheid ontkennen op grond van uitsluiting in de voorwaarden.
onredelijk bezwarend
Maar wat als die stelt dat hij nooit uw algemene voorwaarden heeft ontvangen? En wat als de bepaling waarin iedere aansprakelijkheid wordt uitgesloten onredelijk bezwarend is? Uw klant kan dan een beroep doen op vernietiging, met alle gevolgen van dien. Het is dus belangrijk dat u de mogelijkheden van vernietiging en de nietigheid van algemene voorwaarden inroepen kent.