6.4 Verschil kosten en uitgaven
rekening houden
Kosten en uitgaven zijn niet hetzelfde en het is voor u belangrijk ook hiermee bij de budgettering rekening te houden. Dit speelt gelukkig niet zo bij alle uitgaven.
Voorbeeld van een ‘gesplitste’ liquiditeitsbegroting
Post | Kosten/ Opbrengst | Uitgave/ Ontvangst |
---|---|---|
Aankoop van activa | nee | uitgave |
Afschrijving | kosten | nee |
Toevoeging aan voorzieningen (jaarlijkse reservering voor voorziene grote uitgaven) | kosten | nee |
Onttrekking aan gevormde voorziening (bijv. reparatie dak) | nee | uitgave |
Afsluiten banklening | nee | ontvangst |
Aflossingen op leningen | nee | uitgave |
Winstuitkering aan aandeelhouders | nee | uitgave |
Privéopname eigenaar | nee | uitgave |
Vooruitbetaalde kosten (bijvoorbeeld huur) | volgende periode | uitgave |
Achteraf betaalde kosten (bijvoorbeeld vakantiebijslag) | kosten | volgende periode |
De lijst in het kader op de voorgaande pagina geeft een opsomming van bijna alle posten, waarbij uitgaven en kosten die verschillen gesplitst zijn. Naast deze lijst kunt u bij het opmaken van de liquiditeitsbegroting gebruikmaken van de rubrieken die in uw boekhouding voorkomen.
BTW
vooruitbetaald
De BTW speelt een grote rol in de liquiditeitsbegroting. Commerciële bedrijven kunnen de vooruitbetaalde BTW van de Belastingdienst terugvorderen en moeten de aan klanten in rekening gebrachte BTW afdragen. Dit betekent dat de BTW in de kostenbudgettering geen rol speelt, tenzij er uitzonderingsregelingen gelden. Voor de liquiditeitsbegroting speelt de BTW wel een grote rol.
Veel ondernemingen hoeven de BTW slechts eenmaal per kwartaal af te dragen en in de praktijk levert dat een betalingsuitstel van ongeveer anderhalve maand op. Omdat het vaak om grote bedragen gaat, doet u er verstandig aan om in de planning rekening te houden met de BTW-afdracht.