U bent hier

Onderneming & Administratie
Budgetteren6. Liquiditeitsbegroting en investeringsbegroting6.4 Verschil kosten en uitgaven

6.4 Verschil kosten en uitgaven

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: februari 2023

rekening ­houden

Kosten en uitgaven zijn niet hetzelfde en het is voor u belangrijk ook hiermee bij de budgettering rekening te houden. Dit speelt gelukkig niet zo bij alle uitgaven.

Voorbeeld van een ‘gesplitste’ liquiditeitsbegroting

Post Kosten/ Opbrengst Uitgave/ Ontvangst
Aankoop van activa nee uitgave
Afschrijving kosten nee
Toevoeging aan voorzieningen (jaarlijkse reservering voor voorziene grote uitgaven) kosten nee
Onttrekking aan gevormde voorziening (bijv. reparatie dak) nee uitgave
Afsluiten banklening nee ontvangst
Aflossingen op leningen nee uitgave
Winstuitkering aan aandeelhouders nee uitgave
Privéopname eigenaar nee uitgave
Vooruitbetaalde kosten (bijvoorbeeld huur) volgende periode uitgave
Achteraf betaalde kosten (bijvoorbeeld vakantiebijslag) kosten volgende periode

De lijst in het kader op de voorgaande pagina geeft een opsomming van bijna alle posten, waarbij uitgaven en kosten die verschillen gesplitst zijn. Naast deze lijst kunt u bij het opmaken van de liquiditeitsbegroting gebruikmaken van de rubrieken die in uw boekhouding voorkomen.

BTW

vooruitbetaald

De BTW speelt een grote rol in de liquiditeitsbegroting. Commerciële bedrijven kunnen de vooruitbetaalde BTW van de Belastingdienst terugvorderen en moeten de aan klanten in rekening gebrachte BTW afdragen. Dit betekent dat de BTW in de kostenbudgettering geen rol speelt, tenzij er uitzonderingsregelingen gelden. Voor de liquiditeitsbegroting speelt de BTW wel een grote rol.

Veel ondernemingen hoeven de BTW slechts eenmaal per kwartaal af te dragen en in de praktijk levert dat een betalingsuitstel van ongeveer anderhalve maand op. Omdat het vaak om grote bedragen gaat, doet u er verstandig aan om in de planning rekening te houden met de BTW-afdracht.