14.2 Fondsenwervende strategie
mix van kanalen
Een fondsenwervend programma bestaat uit een aantal verschillende soorten donaties. Om die te werven kan uw organisatie een mix van kanalen en communicatie gericht op verschillende soorten doelgroepen en gesegmenteerd naar type donateur inzetten. Hieronder ziet u welke mogelijkheden er zijn.
Soorten donaties
- structurele donaties;
- losse giften;
- producten of diensten.
Mix van kanalen
- post;
- telemarketing, telefoon;
- deur-aan-deur;
- e-mail;
- sociale media;
- online;
- tv;
- evenementen.
Soorten doelgroepen
- particulieren;
- bedrijven, instellingen en kerken;
- loterijen.
Type donateurs
- leads en geïnteresseerden;
- nieuwe donateurs;
- bestaande donateurs;
- middle donors;
- major donors;
- oud-donateurs;
- onbekend.
Combinaties
vier elementen
een vlucht genomen
De fondsenwervende strategie van uw organisatie bestaat uit deze vier elementen en lagen die voor unieke combinaties kunnen zorgen. Veel voorkomende combinaties zijn:
- structurele donaties – telemarketing – particulieren – bestaande donateurs;
- losse giften – collecte (deur-aan-deur) – particulieren – onbekend;
- losse giften – e-mail – particulieren – leads/ geïnteresseerden.
14.2.1 Digitaal werven
QR-code
andere combinatie
Het afgelopen jaar heeft vooral het digitaal werven een vlucht genomen. Door corona waren andere vormen van fondsenwerving nagenoeg onmogelijk en was dit het enige alternatief. Dit kwam onder andere door de acceptatie van de QR-code bij de collecte en meer online evenementen met een gift voor toegang of een gift na afloop. En niet te vergeten de verzoeken om een gift via de sociale media en e-mail.
Nieuwe kansen benutten met nieuwe combinaties
ambassadeur
Het kan voor uw organisatie interessant zijn om eens een andere combinatie te maken van de genoemde vier elementen (soorten donaties, mix van kanalen, soorten doelgroepen en type donateurs), dan u tot nu toe gewend was. Bijvoorbeeld een netwerkclub (abonnementsvorm) voor bedrijven gekoppeld aan uw organisatie waarbij u een online platform in combinatie met WhatsApp inzet. Dan wordt de mix als volgt: structurele donaties – online/social – bedrijven – bestaande donateurs.
Toegang
Of een online seminar/optreden met een (inhoudelijke) ambassadeur voor uw organisatie waarbij iemand met een gift toegang krijgt tot het evenement. De mix wordt dan als volgt: losse giften – online – particulieren – leads/nieuwe/bestaande/oude donateurs.
14.2.2 Actuele ontwikkelingen
depressief thuis
Naast de genoemde elementen is het ook goed om te kijken naar de actualiteiten. Zijn er actuele ontwikkelingen waar uw organisatie inhoudelijk op in kan spelen?
Eenzaamheid
Tijdens de lockdowns zagen we vooral de vereenzaming toenemen. Jong en oud zat depressief thuis, eenzaam op hun kamer. Denk aan de eerstejaars studenten die net op kamers in een nieuwe stad zaten en niet naar college gingen, maar digitaal college volgden. Eenzaamheid kan dan een inhoudelijk sterk thema zijn om fondsen voor te werven. Dat is als u daar natuurlijk oplossingen voor weet te bieden.
Afscheidspakket
op inspelen
Of wat dacht u van een afscheid van een dierbare, bijvoorbeeld een donateur. Door de coronacrisis was maar een beperkt aantal bezoekers mogelijk bij een begrafenis en kon niemand op een normale manier afscheid nemen. Ook hier kan uw organisatie op inspelen door een waardig afscheidspakket te maken voor familie en vrienden van uw donateur. Het is dus verstandig dat u zich inleeft in de behoefte van uw (potentiële) donateurs, zodat u kunt kijken waar uw organisatie invulling aan kan geven. Dit laatste is al snel een krachtige beweegreden om te doneren.
andere branches
Creëer dus extra waarde voor uw donateur, kijk wat bij uw organisatie past en ga in gesprek met donateurs om die extra waarde te bepalen.
14.2.3 Inspiratie opdoen
verhouding
Daarnaast kunt u inspiratie opdoen door ook eens te kijken naar andere branches. Zo kunt u inspiratie opdoen in de muziekbranche die door het wegvallen van live optredens erg creatief moest worden. Dit deden ze onder andere door online optredens te organiseren waarbij een deelnemer vooraf of achteraf een betaling of gift kon doen. Het is dus belangrijk om op zoek te gaan naar alternatieve manieren om fondsen te werven voor uw organisatie, zodat u toch voldoende inkomsten binnen krijgt.
14.2.4 Structurele en losse donaties
niet binden
Ook de verhouding tussen structurele en losse donaties binnen uw fondsenwervende strategie is van belang. Uit cijfers blijkt dat het aantal structurele donateurs elk jaar meer en meer terugloopt. Deze manier van doneren is vooral vertrouwd voor de wat oudere generaties. Deze groep donateurs neemt echter jaarlijks af door het overlijden van mensen in deze groep.
Vastleggen
Jongere generaties willen zich liever niet (meer) op deze manier vastleggen en binden zich dus niet voor meerdere jaren aan een donatie. Ook hier moet uw organisatie creatief kijken naar alternatieve manieren. U kunt daarbij denken aan het werven van meer losse donaties onder particulieren, zoals het Rode Kruis nu gedaan heeft voor de slachtoffers van de overstromingen in Limburg.
Maar ook meer inhoudelijke manieren zijn mogelijk, bijvoorbeeld structureel doneren binnen een specifiek project gedurende een bepaalde periode of een abonnement op toegang tot bepaalde content van uw organisatie (inhoudelijk of amusement).