U bent hier

14.1 Creatief en flexibel

Laatst gewijzigd: november 2021

nieuwe ­manieren

structurele donatie

De huidige coronacrisis heeft uw organisatie qua fondsenwerving geleerd dat u creatief en flexibel moet zijn in de manieren waarop u donaties en giften werft. Creatief als bekende methoden niet meer kunnen en om nieuwe manieren van fondsenwerving vragen die beter passen. Flexibel om ook het fondsenwervende programma van uw organisatie om te kunnen gooien als het nodig is. Traditioneel bevat een fondsenwervende strategie een aanzienlijk aandeel structurele donaties. Dit omdat deze donaties voor een langere periode (gemiddeld drie jaar) vastliggen en dus niet elke keer opnieuw geworven hoeven te worden. Hiervoor worden met name telemarketing, deur-aan-deurwerving en evenementen ingezet. Tijdens de coronacrisis bleek dat veel grote organisaties afhankelijk zijn van deze kanalen.

Impact

wegvallen of beperken

Het gevolg hiervan is dat het wegvallen of beperken van deze activiteiten direct impact heeft op de fondsenwervende resultaten van uw organisatie. Dit heeft ook gevolgen voor de giften die binnenkomen via de loterijen. Deze loterijen zijn namelijk met name afhankelijk van dezelfde wervingsmethoden en kunnen daardoor minder spelers werven.

Naast de coronacrisis heeft de aangescherpte wet- en regelgeving voor post en telemarketing, die eerder dit jaar is ingegaan, invloed op de fondsenwervende strategie van uw organisatie en daarmee uw inkomsten. Spreiding van fondsenwervende activiteiten is dus van belang.