11.2 Gepersonaliseerde communicatie
generiek
Uw organisatie creëert veel contactmomenten met de achterban, uiteenlopend van een collecte, een evenement, een reclamespot op de televisie, het toesturen van een mailing, en een digitale nieuwsbrief. Deze vormen van communicatie door uw organisatie zijn generiek, één boodschap voor een grote groep. De effecten hiervan lopen langzaam maar zeker terug. Uw achterban wil meer gepersonaliseerde communicatie ontvangen.
Maak gebruik van dynamische content
hogere betrokkenheid
Als u eenmaal weet wat belangrijk is voor uw achterban gaat u hier ook uw communicatie op afstemmen. Communicatie die is afgestemd op de interesses en aangereikt wordt via het voorkeurskanaal draagt bij aan een hogere betrokkenheid. Met het inzetten van bijvoorbeeld dynamische relevante content (gepersonaliseerde content op uw website) sluit u snel aan op het gedrag. Dit is met de huidige technologie steeds makkelijker. Dynamische content kan worden aangeboden op basis van het gedrag en slimme chatbots kunnen vragen live beantwoorden.
11.2.1 Mobielvriendelijk
bereikbaar
Meer en meer van uw relaties willen en zullen via hun mobiel in contact zijn met uw organisatie. Het is als stichting of vereniging dan ook van groot belang om op een mobielvriendelijke wijze bereikbaar te zijn. Daarbij moet u in kunnen spelen op de wensen en behoeften van uw achterban. U zult met het juiste verhaal, op het juiste moment en in de juiste vorm moeten komen. Dit in combinatie met een reponsmogelijkheid die op dat moment makkelijk en snel is.
Journey
communicatie-flows
De mobiele telefoon kan op verschillende manieren worden ingezet in uw communicatie-flows (journeys). Denk hierbij aan de inzet van een QR-code om zo het doneren makkelijker te maken of een app, waarin u speciale content en acties kunt aanbieden aan uw (potentiële) relaties. Maar zorg natuurlijk ook dat u een goede mobiele versie heeft van uw website. De mobiele journey kan onderdeel zijn van een andere journey of een journey die helemaal op zichzelf staat.
Toestemming
mobiele journey
toestemming
Met een mobiele journey kunt u tegen lage kosten direct bedanken voor een deelname of een gift, informatie toesturen, informatie digitaal beschikbaar stellen of mobiel participeren met bijvoorbeeld een enquête of quiz. En wat vooral belangrijk is, er wordt toestemming gegeven om via de mobiele telefoon te communiceren. Hierdoor is het irritatieniveau in ieder geval een stuk lager. U moet natuurlijk nog steeds alleen relevante en interessante informatie blijven communiceren.
Mobiele journeys kunnen worden ingezet voor loyaliteitsdoeleinden om de relatie met uw bestaande achterban te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan een vraagbank via chat voor vrijwilligers of collectanten. Maar ook voor het werven van leads is het ideaal.
Voordeel
achterban stimuleren
Een voordeel van een mobiel is dat uw boodschap direct binnenkomt. Weet u bijvoorbeeld dat u in het achtuurjournaal zit, dan kunt u twintig minuten later een pushbericht versturen via één of meerdere mobiele apps naar uw achterban. Zo stimuleert u de achterban om in actie te komen. Denk bijvoorbeeld aan Giro555 die zo oproept om te doneren of het Oranje Fonds om u aan te melden voor NLdoet.
Communicatieflow
U kunt gebruikmaken van alle functies van een mobiele telefoon en deze integreren in de communicatieflow, zoals:
- de camera voor het scannen van een QR-code of maken van foto’s;
- sms voor het sturen van een mobiel linkje;
- WhatsApp om de dialoog aan te gaan;
- apps en mobiele websites om snel en gebruiksvriendelijk uw verhaal over te brengen;
- de interactie tussen de verschillende apps op de telefoon om het voor gebruikers mogelijk te maken om te posten over deelname aan een event, om een bericht door te sturen of om direct te kunnen doneren via de bank-app.