U bent hier

10.1 Donateur of donatie centraal?

Laatst gewijzigd: november 2021

Vraag uzelf eens af wat er centraal staat in uw fondsenwervende organisatie. Is dat de donateur of de donatie? Uw organisatie doet er goed aan om de donateur – en daarmee dus eigenlijk de donateursbehoefte – centraal te zetten.

Impactkant

doel van de organisatie

impact

Voor de meeste organisaties is dit geen makkelijke stap. Wat centraal staat is het doel van de organisatie: die ene ziekte die u wilt bestrijden, de eenzaamheid of de toegankelijkheid voor uw doelgroep. Daarbij gaat het om de impactkant van de organisatie en dat is logisch. Maar houd in het achterhoofd dat een fondsenwervende non-profit­organisatie uit twee organisaties bestaat:

  • de impactorganisatie: de reden waarom uw organisatie is opgericht;
  • de fondsenwervende organisatie: de reden waarom uw organisatie impact kan maken.

10.1.1 Organisatie omzetten

donatiegericht

Wilt u de donateur centraal stellen in uw organisatie, dan is dat niet eenvoudig. U moet dan tenslotte uw gehele fondsenwervende organisatie omzetten. Uw fondsenwervende programma is nu donatiegericht, met een sterke focus op het jaarlijkse bedrag dat uw organisatie ophaalt aan donaties.

Uitgeknepen

inkomsten dalen

controle eigen gegevens

De levenslijn van de organisatie zit hierbij vooral in de structurele donaties en de machtigingen. Hierbij is aan de donateurszijde een verandering zichtbaar. Bij de meeste organisaties – die deze donateurs veelvuldig via telemarketing en straatwerving hebben geworven – dalen de inkomsten via structurele donaties jaar in jaar uit. De donateur is aan het veranderen. Hij wil nog steeds graag goede doelen steunen, maar niet het gevoel hebben te worden ‘uitgeknepen’; dat het alleen om zijn geld gaat. Hier gaan veel non-profitorganisaties nogal eens aan voorbij: ze zetten de donatie centraal en niet de donateur.

10.1.2 Omslag naar online omgeving

U maakt de omslag deels door de donateur de controle te geven over zijn eigen gegevens. Een persoonlijke digitale omgeving levert niet alleen uw donateurs, maar ook uw organisatie voordelen op.

Makkelijk

kwaliteit ­waarborgen

Denk daarbij niet alleen aan sneller en nauwkeuriger verwerken van gegevens. Een online omgeving biedt namelijk ook de mogelijkheid om makkelijk en snel contact op te nemen met uw donateur als er nog gegevens ontbreken. Denk bijvoorbeeld aan de benodigde opt-in om de donateur te kunnen blijven informeren, ook als er geen financiële relatie meer is. Of een geboortedatum die nog ontbreekt in het systeem. Doet een donateur een verzoek om zijn gegevens te laten verwijderen, dan kunt u het anonimiseren van de donateursgegevens op één en dezelfde wijze inregelen, waardoor de kwaliteit van de database gewaarborgd blijft. Maar ook als uw organisatie een nieuwtje wil delen, is de persoonlijke omgeving van uw donateur een kanaal waarlangs u dit bekend kunt maken.

Het delen van een nieuwtje via de digitale omgeving is zeker eenvoudig als uw organisatie een mogelijkheid laat inbouwen om vanuit de persoonlijke omgeving berichten te sturen. De donateur kan zelf bepalen of hij deze berichten wel of niet wil ontvangen.

Band

centraal zetten

Door te investeren in uw organisatie en de donateur centraal te zetten in plaats van de donatie, bouwt u aan een goede band. De donatie komt dan vanzelf wel. Als uw donateur uw organisatie wil steunen en betrokken wil zijn, moet u hem en wat hij kan betekenen centraal zetten. Zijn geld is slechts een middel om uw doel te bereiken.