8.4 Omarmen
emotionele rollercoaster
Aandacht, zeker in crisistijd, is dus erg belangrijk. Het draait om aandacht voor de emotionele rollercoaster waar we allemaal in meer of mindere mate in zitten. Het draait om aandacht voor elkaar en elkaars gevoel. En het gaat om aandacht voor uw donateur, en hoe u en uw organisatie zich voelen om vervolgens aandacht voor uw non-profitorganisatie en de problemen die u wilt oplossen te kunnen krijgen.
Let op elkaar
familie
Geef dus oprechte aandacht aan elkaar de komende periode en ga niet bij de pakken neer zitten. Uw organisatie moet deze ontwrichtende periode juist omarmen en nieuwe manieren vinden en ontwikkelen om echt aandacht te geven aan uw donateurs. Op die manier komt uw goede doel sterker uit de coronacrisis. Let daarnaast een beetje op uw werknemers, vrijwilligers, relaties, vrienden en familie. Zowel jong als oud, iedereen kan wel wat steun en aandacht gebruiken. Iedereen ervaart in deze tijden een vorm van eenzaamheid.
Een beetje aandacht kan al een groot verschil maken. Pak de telefoon of stuur een kaartje om in contact te blijven. Aandacht voor elkaar is het sleutelwoord.
Nieuwe manieren
We missen de aandacht van anderen en voor anderen. U zult dan ook manieren moeten ontwikkelen om écht aandacht te geven. Uw organisatie moet de aandacht van de (potentiële) donateur te pakken krijgen. Aandacht geven aan het gevoel van uw donateurs is heel belangrijk. Als fondsenwerver zijn voldoende aandacht en focus nu ook heel essentieel. U moet creatieve oplossingen vinden om uw donateurs te bereiken, aan hen aandacht te geven en hun aandacht te krijgen voor uw goede doel.
Fysiek contact
hybride
De standaarden veranderen. Fysiek contact kan even niet op de manier die we al die tijd gewend waren. We zitten meer dan ooit te turen op computerschermen. Vergaderingen worden volledig digitaal of hooguit hybride aangeboden. Evenementen en bijeenkomsten worden gedigitaliseerd. Het gebruik van de post als communicatiemiddel stijgt en een telefoontje wordt zeer gewaardeerd.
Opschalen
Alles heeft zijn voor- en nadelen. Door het steeds meer digitaliseren van processen kunt u opschalen en daardoor meer mensen bereiken met uw boodschap. Maar u bent niet de enige die vraagt om aandacht. De (potentiële) donateur zal moeten kiezen uit al die boodschappen die op hem afgevuurd worden. Krijgt u nog wel de aandacht van uw donateur te pakken en heeft u voldoende aandacht voor uw donateur?