U bent hier

8.3 Digitalisering

Laatst gewijzigd: november 2021

belletje

panel

U kunt op verschillende manieren laten zien dat uw organisatie nog steeds voldoende aandacht heeft voor uw donateurs. Het is vrij eenvoudig om een kaartje te sturen naar uw vaste donateurs of een belletje te plegen om uw donateur te bedanken voor de steun voor uw goede doel. U kunt dan meteen even stilstaan bij hoe deze tijd nu voor iemand is. Daarnaast kunt u kijken of u donateurs meer kunt betrekken bij uw organisatie, bijvoorbeeld door een panel voor donateurs te starten waar hun mening en visie wordt gewaardeerd. Met de huidige techniek en digitalisering zijn ook andere manieren mogelijk om uw donateurs voldoende aandacht te geven en meer te betrekken bij uw organisatie. Naast het versturen van e-mails of het organiseren van een tv-uitzending, kunt u ook denken aan het ontwikkelen van een interactief digitaal platform.

Een bekende manier hiervoor is het kom-in-actieplatform, waar donateurs zelf een actie kunnen bedenken om geld in te zamelen voor uw organisatie.

Denk ook eens aan een interactieve game waarin de problemen die uw organisatie bestrijdt aan bod komen. U kunt zeer direct laten zien wat uw (potentiële) donateur kan doen om een oplossing te bieden voor het probleem, zoals erover praten met anderen, geld geven, zelf in actie komen, iets doneren en iets juist niet meer doen.

Het simpele Ommetje een regelrechte hit

wandelen

win-winsituatie

Combineer oplossingen voor uw donateurs om eenzaamheid te bestrijden met de boodschap van uw goede doel. Op die manier kunt u ook aandacht vragen voor uw goede doel. Een goed voorbeeld is de app Ommetje van de Hersenstichting. Samen wandelen, lopen of sporten in grote groepen was een tijd lang niet mogelijk, maar via de app kunt u als groep op afstand wel actief zijn. Er wordt een oplossing geboden voor de eenzaamheid van veel mensen en daarnaast aandacht gegeven aan de positieve effecten van bewegen voor uw hersenen. Een win-winsituatie. En het werkt, want de app ging viraal.

Chat

Kleiner kan natuurlijk ook. Vraag eens hoe uw donateur zich voelt, vertel hoe u en uw organisatie zich voelen, zoek de verbinding en pak door. Ook hiervoor kunt u interactieve digitale technieken inzetten, zoals chat en interactieve sms-flows met kunstmatige intelligentie (KI).