6.1 Conflicten op de werkvloer
samenwerken
uitpraten
In alle organisaties waar mensen samenwerken, komen conflicten voor. Conflicten hebben een slechte naam, maar dat is niet altijd terecht. Als een conflict constructief wordt opgelost, kan het juist ook veel positiefs brengen. Zo biedt een uitgepraat conflict de kans om een dieper liggend probleem aan te pakken of het geeft u juist meer zicht op andere standpunten. Dit kan een grote verrijking zijn!
Het Thomas-Kilmannmodel bekijkt conflicten en conflictstijlen op een positieve manier. Het uitgangspunt is dat conflicten ook wat goeds opleveren. In het model is geen enkele conflictstijl ‘verkeerd’, maar is de ene stijl geschikter in een bepaalde situatie dan de andere.
6.1.1 Wat is een conflict?
belang
werksfeer
Een conflict ontstaat als er tegengestelde belangen, wensen, of doelstellingen zijn tussen personen of in groepen. In werksituaties komt dit vaak voor, en er is op zich niets mis mee. Wordt een conflict goed opgelost, dan kan het duidelijkheid verschaffen en een werkrelatie zelfs verbeteren. Soms escaleert een conflict in een ruzie, en dat kan vervelend uitpakken. Ruzie is slecht voor de werksfeer; veel ziekteverzuim ontstaat door ruzie op het werk. Het is dus belangrijk om conflicten tijdig aan te pakken en de juiste methodes van conflicthantering in te zetten.
6.1.2 Fasen van een conflict
conflictfase
omstandigheid
mening
Een conflict ontstaat meestal niet van het ene op het andere moment. Om een conflict goed aan te pakken, is het belangrijk om te weten hoe conflicten zich ontwikkelen. En hoewel elk conflict anders is, is er meestal wel een duidelijk verloop van een conflict te zien. In grote lijnen zijn er vier conflictfasen te onderscheiden.
emotie
verzet
De tweede fase is erg belangrijk voor conflicthantering, omdat dan door middel van overleg en onderhandeling oplossingen nog prima mogelijk zijn.
Signalen van een escalerend conflict
herkennen
persoonlijk
Het is zaak om meteen in te grijpen bij een conflict, voordat het de kans krijgt te escaleren. U kunt een uit de hand lopend conflict herkennen aan de volgende kenmerken:
- de samenwerking verloopt stroef;
- de communicatie vermindert;
- standpunten verharden zich;
- er ontstaan kampen;
- mensen vallen elkaar persoonlijk aan;
- er is weinig animo om tot een oplossing te komen;
- er ontstaat wantrouwen;
- de productie neemt af;
- er is geen wij-gevoel meer.