1. Wat is timemanagement?
Timemanagement is ontstaan op de werkvloer, in de Oval Office van de Amerikaanse president Dwight Eisenhower, om precies te zijn. ‘Ike’ maakte een schema dat het stellen van prioriteiten binnen alle onderdelen van zijn werk vergemakkelijkte. Dit schema, The Eisenhower Principle (zie hoofdstuk 3 voor meer uitleg), staat nog steeds aan de basis van timemanagement.
Tijd is een gegeven. Het is niet te vertragen of te versnellen. Het managen van tijd betekent dan ook vooral dat u de juiste keuzes maakt. Keuzes waardoor de tijdsdruk u niet naar de keel grijpt en alle werkzaamheden toch binnen de afgesproken tijd en met tevredenstellend resultaat zijn afgerond.
Altijd gevolgen
overwerken
kopzorgen
autoriteit
Gemakkelijk is dat niet. Keuzes hebben altijd gevolgen die u soms niet onmiddellijk kunt overzien of op waarde kunt schatten. De keuze tussen zelf doen of delegeren, kan overwerken betekenen. Maar óók als u besluit een bepaalde taak te delegeren, zult u dat niet altijd zonder kopzorgen doen. U bent niet helemaal zeker of het nu wel goed komt, of het voelt niet goed omdat het uw autoriteit aantast (omdat anderen het ook blijken te kunnen).
Kiezen tussen succes op korte termijn (door het halen van een deadline) of uw gezondheid op lange termijn (door diezelfde opdracht niet uit te voeren) is moeilijk tegen elkaar af te wegen.