U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Timemanagement5. Kwadrant II: belangrijk, maar níet dringend

5. Kwadrant II: belangrijk, maar níet dringend

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: mei 2021

Het is niet voor niets dat dit hoofdstuk de meest prominente plek in dit themadossier inneemt. In het tweede kwadrant wordt het échte werk verricht. Dat wil zeggen: als het u lukt om veel van uw werk inderdaad in dit kwadrant uit te voeren. In het tweede kwadrant kunt u voldoende tijd reserveren voor werkzaamheden en vermindert u het risico dat u wordt verrast door een deadline. Deadlines zijn er dus nog steeds, maar als het goed is zonder de stress.

Een belangrijk voordeel van werken in het tweede kwadrant is dat de tijdsdruk minder overheersend is. Zelfs als u altijd stelt dat u zonder een krappe deadline niet optimaal kunt werken, zult u moeten toegeven dat daar tegelijkertijd nadelen aan kleven.

Corrigeren

typefout

voldoende lucht

Leg een onder druk geschreven brief een dag weg en u zult ongetwijfeld een typefout of een onduidelijke zinsnede tegenkomen waarvan u blij bent dat u deze nog kunt corrigeren. Door goed te plannen en te organiseren, veraangenaamt u uw werk. Het geeft u tevens voldoende lucht om het overzicht te behouden.

U heeft veel variatie in uw werk, en dat is een van de redenen waarom u er zo veel plezier in heeft. Als tenminste alles op rolletjes loopt. Het wordt een ander verhaal als de ene activiteit de andere in de weg gaat zitten. Het is dus zaak om uw werk goed te ordenen. Dat betekent dat u onderscheid moet aanbrengen en prioriteiten moet gaat stellen...
Het kost u vanzelfsprekend energie om al uw werk tot een goed einde te brengen. Deze energie is niet alleen beperkt, maar ook geen constante factor. Daarom maakt het uit wat u op welk moment van uw werkdag doet. Onze biologische klok is nog steeds hetzelfde geprogrammeerd als die van de allereerste oermensen, die in de tropen woonden. Het betekent...
Op de maandagochtendvergadering vertellen alle aanwezigen even waar ze deze week zoal mee bezig zijn. Iedereen is weer van elkaars bezigheden op de hoogte, op wie zij bij eventuele calamiteiten kunnen terugvallen en wie extra opdrachten nog kan inpassen. Pas als u aan uw bureau gaat zitten, valt uw oog op een e-mail die u herinnert aan een...
Het hoeft niet altijd zo te zijn dat de aanblik van de werkplek in detail vertelt hoe iemand zijn werk ordent. Vaak is het toch wel een redelijk betrouwbare indicatie. Opruimen klinkt ook niet zo belangrijk. Maar dat is het wel! Er gaat veel kostbare tijd verloren omdat iets tijdelijk onvindbaar is: of het nu om die ene brief gaat, dat post-itje...