U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Leidinggeven aan levensfasen6. Leiderschap in de balans- en verzilveringsfase6.6 Optimaal benutten van medewerkers

6.6 Optimaal benutten van medewerkers

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: september 2022

organisatie­cultuur

levensles

U benut de medewerkers in de verzilveringsfase optimaal voor uw organisatie als u in staat bent om op een goede manier invulling aan de eerdergenoemde uitdagingen te geven. Het moet u dus lukken om de kennis, kunde, ervaring, organisatienormen en -waarden en vooral ook de organisatiecultuur en levenslessen voor de organisatie te behouden.

Omgangsvormen en ethiek

ethiek

Dit kunt u doen door de ‘verzilveraars’ als mentor en coach in te zetten bij de medewerkers in de stabilisatie- en balansfase. Zet ze niet in als coach voor de inhoud van het werk, maar meer als mentor op het gebied van omgangsvormen, normen, waarden en ethiek. Zet uw medewerkers in deze fase dus juist in bij het helpen en begeleiden van medewerkers die nog op zoek zijn naar antwoorden op allerlei levensvragen.

Medewerkers in de fase van verzilvering hebben vaak (eindelijk) een duidelijk beeld van wat echt belangrijk en waardevol is in het leven en hebben de rust en de ruimte om gesprekken hierover met anderen te voeren.

Iedereen is anders

delegeren

Daarnaast kunt u ze optimaal inzetten op precies die plekken waar ze antwoord op de vraag krijgen wat ze nog willen bereiken nu het nog kan. Doordat alle mensen verschillend zijn, is dit waarschijnlijk voor iedereen ook echt anders. U delegeert in dit geval niet eens meer een taak; de medewerker komt op deze manier zelf met een taak die hij wil uitvoeren.

Meerwaarde

intrinsieke ­motivatie

De kans is zeer groot dat dit van echte meerwaarde is, de medewerker in staat is dit ook echt te doen en de intrinsieke motivatie heeft om het tot een goed einde te brengen. Ook als het niet (volledig) past binnen zijn functie, is het zeer sterk aan te bevelen de medewerker hier toch de ruimte voor te bieden.

Aandachtspunten bij de verzilveringsfase

klachten

De belangrijkste do’s voor u als leidinggevende in de verzilveringsfase vindt u hier op een rij:

  • Borg de kennis, kunde, ervaring en levenslessen van de medewerker in de organisatie. Laat deze niet samen met de medewerker met pensioen gaan.
  • Ga samen met de medewerker op zoek naar wat hij echt nog wil en kan bereiken, en geef hem de ruimte om dit ook te bereiken.
  • Help de medewerker een realistisch beeld van zijn pensionering te krijgen. Voorkom dat het pensioen een teleurstelling wordt, met lichamelijke en geestelijke klachten als gevolg.
  • Geef zowel de organisatie als de medewerker de kans om alles wat de medewerker in het leven bereikt heeft echt te verzilveren.