U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Functioneren en beoordelen1. Het nut van gesprekken over functioneren1.2 Verschillende gesprekken

1.2 Verschillende gesprekken

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: juni 2019

functie

coachende rol

dialoog

U kunt met medewerkers verschillende soorten gesprekken voeren met elk een verschillende functie. In het kader van de beoordelingscyclus zijn er twee gesprekstypen te onderscheiden:

  • Het functioneringsgesprek: dit gesprekstype gaat vooral over werkbeleving en groeikansen. In deze gesprekken kan de medewerker zelf richting geven aan zijn ontwikkeling en heeft u een coachende rol. Kenmerkend voor dit type gesprek is het tweerichtingsverkeer: u wisselt met de medewerker op basis van gelijkwaardigheid van gedachten. Het functioneringsgesprek is een dialoog: zowel u als de medewerker kan vertellen waar hij mee zit, wat hij verwacht en wat zijn ambities zijn. Dit gesprek is gericht op de toekomst. Een afgeleide van dit type gesprek is het coachingsgesprek.

verleden

Tijdens het gesprek maken u en de medewerker afspraken om het functioneren van de medewerker en de samenwerking tussen u beiden te verbeteren.

  • Het beoordelingsgesprek: dit gesprekstype draait om een formele beoordeling van het functioneren van de medewerker. Dit gesprek is dus gericht op het verleden. Tijdens het gesprek geeft u aan of de werknemer naar behoren functioneert en of hij voldoet aan de verwachtingen. U legt daarbij ook uit waarom hij wel of niet voldoet. Bij uw oordeel baseert u zich op objectieve gegevens.

In dit gesprek is er meestal sprake van eenrichtingsverkeer: u geeft een beoordeling en de medewerker hoort het verhaal aan.