U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Functioneren en beoordelen1. Het nut van gesprekken over functioneren1.1 Voordelen gesprekken

1.1 Voordelen gesprekken

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: juni 2019

regelmatig

afspraken

beloning

Voor u als manager heeft het regelmatig houden van gesprekken naast de beoordelings- en functioneringsgesprekken enkele concrete voordelen:

  • Door de gesprekken weet u wat er leeft onder uw medewerkers en kunt u hun motivatie peilen.
  • U kunt de gesprekken gebruiken om concrete afspraken te maken over taken, doelen en benodigde vaardigheden.
  • Op basis van de vastgestelde doelstellingen kunt u uw medewerkers beter aansturen, ook in het belang van de gehele afdeling.
  • Door de gesprekken kunt u gemakkelijk inventariseren aan welke vaardigheden of kennis de medewerker nog moet werken en wat voor opleiding hiervoor nodig is.
  • Op basis van de beoordeling van de medewerker kunt u zijn beloning bepalen.

Niet alleen u plukt zo de vruchten van het gesprek, ook uw medewerker krijgt veel nuttige informatie te horen en voelt zich door u serieus genomen in zijn ontwikkeling.

Voor de medewerker

nuttig

Gesprekken met medewerkers zijn nuttig voor u bij de aansturing van uw team. Ook voor de medewerker zelf zijn de gesprekken nuttig, want hij weet daardoor wat u van hem verwacht en waarop u hem concreet beoordeelt. Hij zal ook minder snel verwachtingen hebben waaraan u of uw organisatie niet kunt of kan voldoen.

belangrijk

Ook krijgt hij duidelijke aanwijzingen om zijn functioneren bij te sturen als dat nodig is. Het is voor medewerkers bovendien erg belangrijk om hun zegje te kunnen doen over wat hen bezighoudt in de wetenschap dat ze dan ook gehoord worden.

Voor de organisatie

Informatie en inzichten die medewerkers verschaffen in de gesprekken kunnen de bedrijfsvoering ten goede komen. Uit de gesprekken kan onder meer blijken of het loopbaanbeleid werkt, de sfeer goed is en of de onderlinge samenwerking goed verloopt.

juiste plek

Ook kwesties als: ‘zitten medewerkers op de juiste plek’, ‘is hun belasting te groot of te klein’ en ‘voldoet het opleidingsbeleid’ kunnen aan bod komen.