U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Coaching7. Gemotiveerd aan de slag met coaching7.2 Presenteer coaching als kans

7.2 Presenteer coaching als kans

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2016

groeien

investeren

Coaching is een kans voor uw organisatie om werknemers in hun werk te laten groeien, hun mogelijkheden te vergroten en effectiever bij te dragen aan de organisatiedoelstellingen. Maar coaching is zeker ook een kans voor de werknemer zelf. Het is een manier om in zichzelf te investeren, zijn mogelijkheden – binnen én buiten zijn huidige baan – te vergroten en bijvoorbeeld iets te leren over zichzelf.

Veel werknemers zijn zeker geïnteresseerd in hun eigen ontwikkeling. Ze zijn voldoende gemotiveerd om zich daarvoor in te zetten, dáárvan hoeft u ze meestal niet te overtuigen. U moet vooral uitleggen hoe coaching ze daarbij concreet kan helpen.

7.2.1 Ontwikkelen en doorgroeien

persoonlijk

toekomstige banen

Coaching biedt de werknemer begeleiding bij zijn ontwikkelen. De coachingsdoelen sluiten in de meeste gevallen aan bij de functie die hij vervult of bij de organisatiedoelen. Toch kan de werknemer hier ook persoonlijk veel baat bij hebben. Is een werknemer bijvoorbeeld onvoldoende assertief om goed met lastige klanten om te gaan, dan kan coaching hem helpen assertiever te worden. Mogelijk verbetert hij zelfs zijn bredere sociale vaardigheden. Dat komt zijn functioneren in zijn huidige functie ten goede. Maar hij zal hier ongetwijfeld ook in andere, toekomstige banen en mogelijk zelfs in zijn privéleven voordeel van hebben.

Kijken naar de toekomst

groeien

goed werk­geverschap

Coaching hoeft niet alleen gericht te zijn op het functioneren in de huidige functie. Ambieert een werknemer een andere functie, dan kan een coachingstraject hem helpen daar naartoe te groeien. Het zal de werknemer motiveren om te werken aan zijn ontwikkeling met zo’n concreet doel. Het bereiken van dat doel is de beloning voor zijn inspanningen. Het lijkt misschien vreemd om een werknemer coaching aan te bieden met als doel een functie buiten de organisatie. Dit getuigt echter van goed werkgeverschap. Bovendien kan de werknemer tijdens dit – soms langdurige – traject zijn verworvenheden nog voor uw organisatie benutten.

7.2.2 Mooie secundaire arbeidsvoorwaarde

vanzelfsprekendheid

Een kans om zich te ontwikkelen binnen zijn huidige functie, is eigenlijk niet meer dan een werknemer van zijn werkgever mag verwachten. Of dat nou gebeurt door middel van coaching of op een andere manier. Mogelijkheden om zich buiten de eigen functie te ontwikkelen, bijvoorbeeld om door te groeien naar andere functies, is geen vanzelfsprekendheid. Dit is gewoon een mooie arbeidsvoorwaarde die u de werknemers kunt bieden.

carrièrestap

Coaching die werknemers helpt zich te ontwikkelen op vlakken die ze ook of juist buiten de organisatie kunnen benutten, is mogelijk nog aantrekkelijker. Dit is immers nadrukkelijk op de werknemer gericht en in mindere mate op de organisatie. Hierbij kan het gaan om het voorbereiden op een baan of een carrièrestap buiten de organisatie, maar bijvoorbeeld ook om persoonlijke coaching. Veel werknemers werken graag aan hun eigen ontwikkeling in bredere zin. Het is bijvoorbeeld een manier om zichzelf beter te leren kennen. Zij zullen het op prijs stellen als hun werkgever daarin wil investeren.

Waarde voor uw organisatie

Ook coaching die vooral gericht is op de werknemer, kan positieve effecten hebben voor uw organisatie. Zo zijn werknemers die lekker in hun vel zitten en hun eigen sterke punten kennen productiever en minder vaak ziek. De financiële voordelen hiervan zijn echter moeilijk te meten. Want verzuimt een werknemer nu minder omdat hij zich door de coaching gelukkiger voelt, of omdat hij simpelweg de dans heeft ontsprongen tijdens de griepgolf? Wel kunt u coaching zien als een investering in de vorm van arbeidsvoorwaarden, zoals extra vrije dagen of een fiets van de zaak. Dit draagt bij aan een goed werkgeversimago, de tevredenheid van werknemers, en mogelijk ook het succesvol werven van nieuwe werknemers.

Laat weten wat u biedt

tegenprestatie

HR-beleid

Werknemers zullen zo’n aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde best op prijs stellen. Toch beseffen zij niet altijd uit zichzelf dat het een waardevolle tegenprestatie is voor hun werk, net als hun salaris. Het kan dus geen kwaad om extra onder de aandacht te brengen dat u coaching aanbiedt als arbeidsvoorwaarde. Neem coaching nadrukkelijk op in de communicatie over de arbeidsvoorwaarden en uw HR-beleid.

Het kostenplaatje

budget ­vrijmaken

kosten delen

ontwikkelings­kans

Wilt u coaching vooral als aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde aanbieden, dan kunt u budget vrijmaken om de volledige kosten hiervan te dragen. U kunt ook een beleid hanteren waarbij uw organisatie en de werknemer de kosten delen. Is het traject vooral voor de werknemer persoonlijk interessant, maar is de organisatie er niet direct of maar beperkt bij gebaat, dan gaat de directie er mogelijk niet mee akkoord om daarin flink te investeren. In dat geval ligt het delen van de kosten voor de hand. Of u biedt bijvoorbeeld aan dat de organisatie de coach betaalt, maar dat de werknemer voor het traject zelf wat vrije tijd moet opofferen. Op die manier beperkt u de kosten voor de organisatie, terwijl u de werknemer toch deze ontwikkelingskans biedt.

Vraagt u van de werknemer een bijdrage in tijd of geld, dan weet u zeker dat werknemers niet een coachingstraject beginnen puur omdat het gratis is. Als werknemers mee investeren, zullen ze ook echt gemotiveerd zijn en een reden hebben om te beginnen met coaching.