U bent hier

7. Gemotiveerd aan de slag met coaching

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2016

Misschien wel de belangrijkste voorwaarde voor het succes van coaching is motivatie. Een werknemer die niet geïnteresseerd is in coaching of er geen vertrouwen in heeft dat het hem verder helpt, hoeft er niet aan te beginnen. En uiteraard moet ook de coach over de juist motivatie beschikken. U kunt werknemers helpen motiveren voor coaching, onder meer door er eerlijk en positief over te communiceren.

bereidheid

extrinsieke ­motivatie

intrinsieke ­motivatie

Voordat u aan de slag gaat met het motiveren van werknemers, is het goed om even stil te staan bij wat dit precies inhoudt. ‘Motivatie’ is niets anders dan de bereidheid om bepaalde dingen te doen of ondernemen. Het zijn de beweegredenen die iemand heeft om in actie te komen. Het is nuttig om onderscheid te maken tussen twee soorten motivatie:

  • Extrinsieke motivatie ontstaat uit een externe bron. Dit kan bijvoorbeeld een beloning of straf zijn die u in het vooruitzicht stelt bij bepaalde handelingen of resultaten.
  • Intrinsieke motivatie ontstaat vanuit de werknemer zelf. Zijn drijfveren komen voort uit de waarde die een handeling of resultaat volgens de werknemer zelf heeft.

Voor coaching is vooral de intrinsieke motivatie van belang. De werknemer moet geloven in de doelen van het traject en daar achter staan. Stelt u hem een beloning of straf in het vooruitzicht, dan werkt hij vast wel mee, maar zal zich niet optimaal en enthousiast inspannen.

Coaching draait om openheid, eerlijk zijn tegen jezelf en de wil om te veranderen wat je kunt veranderen. Een werknemer moet zich open kunnen opstellen en ook zijn twijfels, zwakheden en problemen blootgeven, wil coaching resultaat opleveren. Dit betekent dat de werknemer achter de doelen van het traject moet staan, én achter coaching als methode...
Coaching is een kans voor uw organisatie om werknemers in hun werk te laten groeien, hun mogelijkheden te vergroten en effectiever bij te dragen aan de organisatiedoelstellingen. Maar coaching is zeker ook een kans voor de werknemer zelf. Het is een manier om in zichzelf te investeren, zijn mogelijkheden – binnen én buiten zijn huidige baan – te...
Werknemers kunnen alleen over de juiste motivatie beschikken als ze weten wat coaching precies inhoudt en wat het doel ervan is. Aan u de taak om dit aan ze over te brengen. Hierbij gaat het niet alleen over hoe coaching verloopt en welke resultaten werknemers mogen verwachten, maar ook om enkele belangrijke randvoorwaarden. Denk bijvoorbeeld aan...
U kunt een werknemer vooraf succesvol warm maken voor een coachingstraject en hem zorgvuldig laten weten wat hij ervan kan verwachten. Grote kans dat de werknemer enthousiast en vastberaden begint aan zijn traject. Ervaart hij vervolgens de coaching in de praktijk als demotiverend, dan zal die motivatie echter snel weer afnemen. 7.4.1 Positief...