7. Gemotiveerd aan de slag met coaching
Misschien wel de belangrijkste voorwaarde voor het succes van coaching is motivatie. Een werknemer die niet geïnteresseerd is in coaching of er geen vertrouwen in heeft dat het hem verder helpt, hoeft er niet aan te beginnen. En uiteraard moet ook de coach over de juist motivatie beschikken. U kunt werknemers helpen motiveren voor coaching, onder meer door er eerlijk en positief over te communiceren.
bereidheid
extrinsieke motivatie
intrinsieke motivatie
Voordat u aan de slag gaat met het motiveren van werknemers, is het goed om even stil te staan bij wat dit precies inhoudt. ‘Motivatie’ is niets anders dan de bereidheid om bepaalde dingen te doen of ondernemen. Het zijn de beweegredenen die iemand heeft om in actie te komen. Het is nuttig om onderscheid te maken tussen twee soorten motivatie:
- Extrinsieke motivatie ontstaat uit een externe bron. Dit kan bijvoorbeeld een beloning of straf zijn die u in het vooruitzicht stelt bij bepaalde handelingen of resultaten.
- Intrinsieke motivatie ontstaat vanuit de werknemer zelf. Zijn drijfveren komen voort uit de waarde die een handeling of resultaat volgens de werknemer zelf heeft.
Voor coaching is vooral de intrinsieke motivatie van belang. De werknemer moet geloven in de doelen van het traject en daar achter staan. Stelt u hem een beloning of straf in het vooruitzicht, dan werkt hij vast wel mee, maar zal zich niet optimaal en enthousiast inspannen.