1.1 Succesvol thuiswerken
consequent
Om van thuiswerken een succes te maken, moet een werkgever een aantal zaken goed regelen. Hieronder vindt u tien belangrijke aandachtspunten.
- Consequent beleid voeren
Het is wel zo fijn als zowel werknemer als leidinggevende weet waar hij aan toe is. Een thuiswerkbeleid schept duidelijkheid. Meer hierover leest u in hoofdstuk 2 en 3.
- Productie meten
film
Is een werknemer heel hard aan het werk of ligt hij in bed een film te kijken en reageert hij wel slinks op alle berichtjes van collega’s? Dat is niet zichtbaar en daarom is het belangrijk om de productiviteit te kunnen bewaken aan de hand van meetbare resultaten.
- Kantoor versus thuis
Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen werken op kantoor en werken vanuit huis. Voor de werknemer zelf, zijn collega’s en de organisatie.
Uit onderzoek dat vóór de coronacrisis werd uitgevoerd, blijkt dat 50% van de werkgevers in Nederland toestemming geeft voor wekelijks één dag thuiswerken en dat 30% de grens legt bij twee thuiswerkdagen per week.
- Praktische afspraken
thuiswerkdagen
Bij thuiswerken horen afspraken over praktische zaken:
- de specifieke thuiswerkdagen van de werknemer;
- de periode waarin de werknemer bereikbaar is en in staat moet zijn om snel te reageren;
- de inrichting van en vergoeding voor de thuiswerkplek;
- de wijze waarop een leidinggevende werknemers controleert;
- de beveiliging van bedrijfsgegevens;
- de omgang met ter beschikking gestelde materialen en apparatuur.
- Winst behalen
reiskosten
Toestaan dat werknemers vanuit huis werken, kan de organisatie financieel voordeel opleveren. Denk aan een besparing op reiskosten, het verminderen van het aantal werkplekken en het inkrimpen van het aantal parkeerplaatsen. Meer over de fiscale en financiële aspecten leest u in hoofdstuk 5.
- Personeelsbeleid
promotie
Sommige werknemers gaan ervan uit dat zij makkelijker promotie kunnen maken als zij op kantoor werken, omdat ze daar zichtbaar zijn. Een organisatie kan ervoor kiezen om in het personeelsbeleid te benadrukken dat thuiswerken niet leidt tot minder kans op promotie.
- Arbeidsomstandigheden
werkplek
Een werknemer kan nog zo graag thuis willen werken, hij moet daar wel een goed ingerichte werkplek hebben. Meer hierover leest u in hoofdstuk 4.
- Faciliteiten
veilige verbinding
Werknemers moeten over de juiste faciliteiten beschikken om vanuit huis te kunnen werken. Denk niet alleen aan bijvoorbeeld een laptop, maar ook aan een veilige verbinding. Over technische aspecten leest u alles in hoofdstuk 6.
- Organisatiecultuur
concrete resultaten
Past thuiswerken wel bij uw organisatie? Als alle werknemers en leidinggevenden in de regel heel nauw samenwerken, is het misschien niet verstandig om thuiswerken in te voeren. Tegelijkertijd kan het een impuls geven, omdat werknemers dan concrete resultaten moeten boeken en het vertrouwen van hun leidinggevende krijgen dat zij om kunnen gaan met de vrijheid. Meer over samenwerken leest u in hoofdstuk 9. In hoofdstuk 10 vindt u meer informatie over het aansturen van werknemers op afstand.
- Evalueren
Sta regelmatig stil bij de vraag hoe het thuiswerken gaat. Hoe ervaart de werknemer het thuiswerken? Werkt hij vanuit huis minimaal net zo prettig als op kantoor? Houdt hij zich aan zijn werktijden en neemt hij regelmatig pauze?