U bent hier

OR & Medezeggenschap
De startende OR2. OR op de kaart met de verkiezingscampagne2.6 Tweede campagnefase: individuele campagne

2.6 Tweede campagnefase: individuele campagne

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: april 2019

profileren

De tweede campagnefase geeft kandidaten kans om zichzelf te profileren. Ook moet deze fase werknemers motiveren om te gaan stemmen. Het is erg waardevol voor uw organisatie om individuele kandidaten instrumenten aan te reiken om campagne te voeren. Dat kan op verschillende manieren!

2.6.1 De stemwijzer

visie

U stelt de stemwijzer samen door kandidaten te interviewen over dé kerndilemma’s voor de medezeggenschap in uw organisatie. Iedere kandidaat geeft daarop zijn visie en daarmee vult u de stemwijzer. De stemmer krijgt op basis van zijn prioriteiten te zien welke kandidaat inhoudelijk het beste bij hem past.

2.6.2 Het verkiezingsdebat

Het hoogtepunt van de verkiezingsstrijd is het verkiezingsdebat. Hier presenteren kandidaten zich voor de organisatie, en laten in een debat zien hoe sterk hun ideeën voor de organisatie zijn. Werknemers dragen via de verkiezingsportal stellingen aan voor het debat. Kies ervoor om een (beknopt) verslag van het debat op het intranet te plaatsen voor de werknemers die niet er niet bij waren.

2.6.3 Vlogs

kwaliteiten

Door in vlogs steeds een aantal prikkelende en wisselende vragen centraal te stellen, leren werknemers de kandidaten kennen. Zo komen de kwaliteiten van de kandidaten en hun ‘opdracht’ in de mede­zeggenschap onder de aandacht. Dit instrument kunnen kandidaten ook na de verkiezingen inzetten om participatie aan te moedigen in hun netwerk.

2.6.4 Elevator pitch

overtuigen

De elevator pitch is een klassieker: u ontmoet iemand in de lift en heeft dertig seconden de tijd om de ander te overtuigen. Bij wijze van creatief proces kunt u dat letterlijk nemen en de kandidaten samen met stemmers in de lift te zetten.

Redenen voor individuele campagnevoering

vaardigheden

Er zijn drie redenen om individuele campagnes te voeren. Allereerst stelt het werknemers in staat om de OR een opdracht te geven voor zijn nieuwe termijn. Daarmee heeft de investering een duurzaam effect. Verder stoomt de campagne de kandidaten klaar voor het OR-werk: tijdens de campagne leren kandidaten vaardigheden die zij nodig hebben in hun nieuwe rol, zoals netwerken, analytisch vermogen, communicatie en overtuigingskracht. In de laatste plaats trekt een goede campagne werknemers naar de stembus, omdat de kandidaten erop uitgaan in de organisatie en zich hebben verbonden aan uw collega’s.