2.3 Eerste campagnefase: OR-profiel
Veel werknemers weten niet goed wat hun te wachten staat als zij toetreden tot de OR. Dat heeft uiteindelijk een negatieve uitwerking op de OR en de organisatie. Het ontbreken van een duidelijk kader zorgt ook voor ruis in de organisatie.
Een nieuw lid dat niet weet waar hij aan begint en gedemotiveerd raakt, is een belangrijke oorzaak van het hoge verloop in OR’en, dat oploopt tot 50% per zittingstermijn.
functieprofiel
voordelen
scholingsplan
Daarom zijn OR’en zo druk op zoek naar hun rol in de eerste periode. En als zij eenmaal die duidelijkheid hebben, begint het hele proces na de verkiezingen van voor af aan. Dat is zonde van de tijd. U bent dat vóór door in de OR-campagne de verwachtingen scherp te stellen met een functieprofiel voor OR-leden. Het OR-profiel bestaat uit de vaardigheden die een OR-lid nodig heeft om succesvol te zijn. Welke vaardigheden in uw OR-profiel belangrijk zijn, hangt af van de behoeften van uw organisatie en uw medezeggenschapsstructuur. Zo’n profiel heeft drie voordelen:
- U kunt collega’s die over de juiste kwaliteiten beschikken benaderen om zitting te nemen.
- U kunt meten waarin kandidaten al sterk zijn en waarin nog niet. Met die informatie kunt u gemakkelijk hun professionele ontwikkeling stimuleren, bijvoorbeeld in de vorm van een scholingsplan.
- Uw organisatie kent de taak van OR-leden en iedereen kan hen aanspreken op hun gedrag en resultaten.
Coachingsvaardigheden in OR-profiel
Een overheidsorganisatie bereidt veranderingen voor met projectgroepen. De OR spiegelt dat en gebruikt tijdelijke werkgroepen om te adviseren. Werknemers trekken de kar van die werkgroepen en de OR faciliteert het proces. Voor het OR-lid is het belangrijk om anderen te helpen zich verder te ontwikkelen. Coachingsvaardigheden dus!
vaardigheden
strategisch
behoefte
ondersteuning
Als uw organisatie in beweging is en u maximaal gebruik wilt maken van het ontwikkelpotentieel van werknemers, hebben de OR-leden een aantal specifieke vaardigheden nodig. Die vaardigheden vallen uiteen in drie groepen.
Hoofdcompetenties (denkvermogen)
- Strategisch denken: u overstijgt de directe taak en houdt de lange termijn in het vizier. Handig voor het strategisch overleg met de directie en om OR-plannen te maken.
- Probleemanalyse: u signaleert problemen, herkent belangrijke informatie en legt verbanden tussen gegevens. Daarnaast spoort u mogelijke oorzaken van problemen op en weet u waar u belangrijke informatie kunt vinden.
Hartcompetenties (relationele vaardigheden)
- Samenwerken: u werkt met anderen aan een gezamenlijk doel, draagt actief bij aan de verbetering van de samenwerking en helpt conflicten oplossen.
- Ontwikkelen van anderen: u helpt anderen te vormen en ontwikkelen op de lange termijn, gebaseerd op een analyse van hun behoefte en mogelijkheden.
- Klantgerichtheid: u krijgt scherp voor wie u het OR-werk doet en leert uw klant (achterban én organisatie) en behoeften kennen.
- Beïnvloeden: u bent in staat om op basis van de belangen en behoeften van verschillende partijen díe gesprekstechnieken in te zetten die bij hen passen en hen overtuigen.
- Communiceren: u kunt in duidelijke taal en op heldere wijze ideeën, feiten en meningen duidelijk maken.
- Netwerken: u ontwikkelt, onderhoudt en benut relaties en contacten, binnen en buiten de organisatie, om informatie en ondersteuning te organiseren.
Handcompetenties (praktische vaardigheden)
- Resultaatgerichtheid: u streeft voortdurend naar de realisatie van resultaten en u houdt uw focus op continue verbetering.
- Plannen en organiseren: u brengt structuur aan in het OR-werk, gericht op het efficiënt omgaan met beschikbare tijd, middelen en mensen, nu en in de toekomst.
Rolverdeling
vertrouwen
Een profiel maken is iets heel anders dan het selecteren van OR-leden. Het profiel helpt u om met zo min mogelijk energie het maximale uit iemands kwaliteiten te halen. Als u de juiste persoon op de juiste plek krijgt, is dat voor iedereen positief: voor het nieuwe OR-lid omdat hij zijn kwaliteiten mag benutten, maar ook voor de OR en uw bestuurder omdat de OR uit bekwame leden bestaat. En voor uw achterban schept dat weer vertrouwen.
Verschillende ‘smaken’ in het rollenspel
Om de kwaliteiten van individuele OR-leden optimaal te benutten, is het slim om te kijken naar welke rol hij invult in de medezeggenschap. Denk aan:
- OR-lid;
- commissielid;
- voorzitter;
- vicevoorzitter;
- secretaris;
- OR-contactpersoon;
- mentor (iemand met ervaring).