U bent hier

2.2 Check uw imago

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: maart 2021

beeldvorming

Een belangrijk effect van (on)zichtbaarheid is het imago dat de ondernemingsraad heeft: de beeldvorming bij de achterban. Een imago bestaat altijd uit veel verschillende elementen, zowel positieve als negatieve. Op zich is dat prima: niet alles hoeft helemaal vlekkeloos te zijn, dat is zelfs bijna onmogelijk. Zolang de negatieve beeldvorming maar niet de overhand krijgt. Is er een negatief beeld ontstaan over de OR, dan is het vaak lastig om van dat imago af te komen.

Reputatie en imago zijn overigens niet hetzelfde. Een reputatie is gebaseerd op feiten, terwijl imago gaat over het beeld dat van uw organisatie bestaat, los van de vraag of dat beeld terecht is of niet.

Negatieve beeldvorming

positief

De mate waarin uw raad zichtbaar is, bepaalt in grote mate de beeldvorming bij de achterban. Bent u zichtbaar op een manier die ze waarderen, dan draagt dat bij aan een positief imago. Horen werknemers amper iets over de OR, of gaan er vage verhalen rond over de OR, dan is er juist het risico op een negatief imago: werknemers gaan de OR bijvoorbeeld beschouwen als nutteloos, omdat ze nooit iets horen over de vele werkzaamheden die de OR-leden verrichten.

Oppoetsen van uw imago

deskundig

sterke punten

Met behulp van onderstaande punten checkt u het beeld dat de werknemers in uw organisatie hebben van uw ondernemingsraad:

  • Welke elementen van het imago vindt de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging voor zichzelf belangrijk? Denk bijvoorbeeld aan betrouwbaar, deskundig, goed bereikbaar, goede onderhandelaar of goede informatiebron. Voeg eventueel ook elementen toe die voor uw bestuurder en achterban belangrijk zijn.
  • Hoe scoort de OR op deze punten? Maak eerst zelf eens een eerlijke inschatting van het imago dat de OR heeft in uw organisatie.
  • Vraag dit ook na bij collega’s, bij voorkeur de werknemers die niet meteen warm lopen voor de ondernemingsraad. Hebben zij een duidelijk beeld van de OR? Wat vinden ze sterke punten van de OR en op welke gebieden scoort de OR minder sterk? U moet zich daarbij goed realiseren dat u niet op zoek bent naar ‘de waarheid’ (Klopt het wel wat die medewerker zegt?), maar naar het beeld dat de achterban heeft. Alle antwoorden zijn dus nuttig! De meeste werknemers blijken het erg op prijs te stellen als de raad echt en oprecht naar hun mening vraagt!

Resultaten melden

inbreng

U moet ervoor zorgen dat de OR of PVT zichtbaar is voor álle werknemers! Daarbij gaat het niet alleen om het bestaan van de raad, maar ook om de resultaten die u boekt. Veel ondernemingsraden melden wel ‘dat er een nieuwe regeling is gemaakt in overleg met de OR’, maar geven niet aan wat de inbreng van de ondernemingsraad hierbij is geweest. Dat is een gemiste kans!

Let erop dat uw ondernemingsraad goed laat zien wat en waarom er iets is afgesproken, en wat uw inbreng hierbij was. Hoe dat precies is gegaan, is voor de werknemers minder interessant. Het resultaat is immers wat telt.

Opvallend

ludiek

Er zijn veel verschillende manieren om de ondernemingsraad zichtbaar te maken. Zorg altijd voor een mix van communicatiemiddelen, zodat u alle groepen werknemers bereikt en zodat de leden van de ondernemingsraad op een positieve manier bekend komen te staan. Doe ook eens iets geks, ludieks of opvallends! Vaak zijn het dergelijke acties die het langst blijven hangen.