U bent hier

6.2 Laadpaal en elektriciteit

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: januari 2022

Voor het rijden met een elektrische auto zal de werknemer een laadpaal nodig hebben. Daarnaast zijn er mogelijk nog andere aanpassingen nodig en heeft de werknemer elektriciteit voor de auto nodig. De fiscale behandeling is afhankelijk van of het eigen auto is of een auto van de zaak.

6.2.1 Eigen elektrische auto

onbelast vergoeden

De werknemer rijdt met zijn eigen elektrische auto. Een werkgever mag hem dan niet meer onbelast vergoeden dan € 0,19 per zakelijke kilometer. Dit bedrag is inclusief de kosten voor het plaatsen van de laadpaal, de kosten voor de aanpassingen in de meterkast en de elektriciteitskosten.

Wil een werkgever meer vergoeden aan de werknemer dan die € 0,19 per kilometer, dan is dat meerdere loon voor de werknemer. In dat geval mag de werkgever dat loon ook aanwijzen als eindheffingsloon, zodat het ten laste komt van de vrije ruimte.

6.2.2 Elektrische auto van de zaak

kosten

meterkast

intermediaire kosten

Als een werknemer een elektrische auto van de zaak heeft, mag de werkgever de kosten die daarbij horen onbelast vergoeden. Dat zijn dus bijvoorbeeld de kosten van de laadpaal en van het opladen van de auto. De staatssecretaris heeft namelijk goedgekeurd dat de kosten voor de laadpaal bij de woning van de werknemer deel uitmaken van de terbeschikkingstelling van de auto. Een werkgever mag zelfs de kosten voor een aanpassing van de meterkast in de woning van de werknemer en een meter om het verbruik te meten onbelast vergoeden. Deze kosten vallen namelijk onder de intermediaire kosten voor de auto. Het is mogelijk om voor deze kosten een onbelaste vaste kostenvergoeding af te spreken.

afloop dienstbetrekking

Rijdt een werknemer minder dan 500 kilometer privé op jaarbasis, dan geldt de bijtelling niet. De Belastingdienst gaat er dan van uit dat de werknemer de laadpaal voor zakelijk gebruik benut.

Terugvorderen

Na afloop van de dienstbetrekking moet een werkgever de laadpaal terugvorderen. Dit geldt ook als de werknemer niet langer een elektrische auto van de zaak heeft. Doet een werkgever dat niet, dan is de achtergebleven laadpaal een verstrekking en belast loon in natura voor de werknemer.