U bent hier

4.1 Wat corrigeren

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: juli 2022

elk gegeven moet juist zijn

Elk gegeven in de aangiften loonheffingen van uw onderneming moet juist zijn. U moet dan ook alle fouten in een loonaangifte corrigeren, ongeacht of de fout van invloed is op het bedrag aan verschuldigde loonheffingen. Dat betekent dat u bijvoorbeeld ook fouten in namen van werknemers, geboortedata, burgerservicenummers en coderingen moet corrigeren.

Als de fout onjuiste adresgegevens betreft of het gaat om een kleine fout in de naam – zoals Kuipers in plaats van Kuypers – hoeft u die niet te corrigeren. U moet er dan wel voor zorgen dat het betreffende gegeven in de volgende loonaangifte goed wordt opgenomen.

Verbeterd

volledig collectief deel

alle gegevens

Als u een aangifte loonheffingen onjuist of onvolledig heeft ingevuld, moet u altijd een volledig ingevuld collectief deel verzenden met de verbeterde en ontbrekende gegevens en de gegevens die al juist waren. Heeft u een fout gemaakt in de werknemersgegevens, dan zijn er drie mogelijkheden:

  • Het betreft een vergeten inkomstenverhouding: u voegt die alsnog toe.
  • Het betreft een ten onrechte aangegeven inkomstenverhouding: u trekt die inkomstenverhouding in (ervan uitgaande dat uw softwarepakket die mogelijkheid biedt, wat meestal het geval is).
  • Het betreft onjuist ingevulde gegevens: u vult voor de betreffende inkomstenverhouding alle gegevens in: de verbeterde gegevens én de gegevens die al juist waren. Of u ook de andere inkomstenverhoudingen moet opnemen, hangt af van de correctiewijze en de gebruikte software (zie ook paragraaf 4.2).

Nummer

sowieso opnieuw

Heeft u aangifte loonheffingen gedaan onder vermelding van een onjuist loonheffingennummer, dan kunt u dit niet altijd met een correctie herstellen. Omdat u feitelijk nog geen loonaangifte heeft gedaan, moet u sowieso opnieuw aangifte doen voor het juiste loonheffingennummer, onder vermelding van dat nummer.

geen foutmelding

Uw vervolgactie hangt af van de gemaakte fout. Was dat in het subnummer – zijnde de ‘L’ en laatste twee cijfers van uw loonheffingennummer – dan hoeft u niets te doen als u alleen een onjuist subnummer gebruikte en voor het loonheffingennummer met dat subnummer géén aangifte loonheffingen hoeft te doen. Gebruikte u echter alleen een onjuist subnummer maar moet u voor het loonheffingennummer met dat subnummer wel loonaangifte doen, dan moet u de aangifte corrigeren. Als het gaat om een andere fout in het loonheffingennummer dan een onjuist subnummer en u heeft hiervoor geen foutmelding van de fiscus ontvangen, neem dan contact op met de BelastingTelefoon (0800-0543).

Naheffing

voorwaarden

Soms kunt u onder het corrigeren van fouten in werknemersgegevens uitkomen door de Belastingdienst om een naheffingsaanslag te verzoeken. Uw onderneming betaalt dan de verschuldigde loonbelasting/premie volksverzekeringen in de vorm van eindheffing, samen met de verschuldigde premies werknemersverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (ZVW). Bij deze mogelijkheid gelden de volgende voorwaarden:

  • Het gaat om fouten in loonbestanddelen of om tariefsverschillen die niet of bezwaarlijk te individualiseren zijn.
  • U stuurt een schriftelijk verzoek om een naheffingsaanslag naar uw belastingkantoor, waarin u de bedragen specificeert waarvoor u de aanslag aanvraagt.
  • U maakt aannemelijk dat het niet corrigeren van de werknemersgegevens geen onevenredige nadelige gevolgen met zich meebrengt voor een eventuele uitkering van UWV aan de werknemers.

De naheffingsaanslag als alternatief voor een correctie is alleen mogelijk als de (uitkerings)belangen van uw werknemers niet opwegen tegen uw administratieve lasten van het corrigeren van de werknemersgegevens.