3.4 Vergelijkende controles
andere gegevensbronnen
Bij een vergelijkende controle wordt nagegaan of uw aangiftebericht klopt met andere gegevensbronnen, zoals de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente, de polisadministratie van UWV en de werkgeversadministratie van de Belastingdienst. Denk bijvoorbeeld aan de controle dat voor een aangeleverd tijdvak aangifteplicht bestaat of dat een aangeleverd BSN daadwerkelijk in gebruik is. Er vindt ook controle plaats met tabellen die onafhankelijk van de aangiftespecificaties worden beheerd, zoals de cao-codelijst van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Op dit moment vinden ook een aantal bericht-intrinsieke controles plaats.
De Belastingdienst controleert niet alle werknemersgegevens bij de geautomatiseerde controles. Dat kan betekenen dat er gegevens bij UWV terechtkomen die niet kloppen. Hierop kan de fiscus of UWV dan later terugkomen.
Fouten
hangt af van de situatie
aangifte niet afgewezen
Als er bij de vergelijkende controles fouten worden geconstateerd, hangt de gang van zaken af van de situatie:
- fout(en) in de collectieve gegevens: u krijgt via direct klantcontact melding van de fout(en), waarbij afspraken worden gemaakt over de afhandeling van de fout.
- fout(en) in de werknemersgegevens: u krijgt via een brief – een zogeheten ‘foutenrapport’ – melding van de geconstateerde fout(en) inclusief instructie om de fout(en) te herstellen en in de toekomst te voorkomen, maar uw aangiftebericht wordt niet afgewezen.