U bent hier

Onderneming & Fiscus
Non-profit en de fiscus1. Inleiding1.2 Administratieve verplichtingen

1.2 Administratieve verplichtingen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Bestuur Rendement
Publicatiedatum: december 2020

verplicht

Heeft uw organisatie met één of meer van de hiervóór genoemde heffingen te maken, dan is de kans groot dat de Belastingdienst bij u aanklopt om te beoordelen of alle regels juist zijn toegepast en of u voldoende belasting heeft afgedragen. Om zo’n controle mogelijk te maken, bent u verplicht om een administratie te voeren.

niet eenduidig

Dit moet zodanig gebeuren dat uw fiscale verplichtingen hieruit op eenvoudige wijze zijn af te leiden (zie kader). Uw administratieve plichten zijn niet eenduidig aan te geven en afhankelijk van de bedoelde heffingen, de omvang en aard van uw organisatie. In hoofdstuk 8 gaan we dieper in op het voeren van een administratie.

Uw administratie altijd op orde hebben

duidelijk en inzichtelijk

Op grond van de wet moet elke administratieplichtige een administratie voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers bewaren. Deze verplichting is opgenomen om de fiscus in staat te stellen om controles uit te voeren. U moet uw administratie duidelijk en inzichtelijk vastleggen voor het geval de inspecteur de gegevens in uw administratie komt controleren.

Duidelijk

In de wet vindt u ook wat die administratieplicht precies inhoudt. U moet alles rond uw organisatie op zodanige wijze administreren en bewaren dat uw rechten en plichten en de gegevens die van belang zijn voor de heffing van de belasting, hieruit duidelijk blijken. De wet vertelt niet hoe u de administratie moet inrichten.