5.2 Sponsoring
ruil
Voor het organiseren van evenementen zijn non-profitorganisaties vaak aangewezen op sponsors. In ruil voor de sponsoring (dat kan in geld zijn, maar ook in de vorm van goederen of diensten), maakt uw organisatie reclame voor het bedrijf.
5.2.1 Dienst voor de BTW
tegenprestatie
De tegenprestatie in de vorm van reclame zorgt ervoor dat u met de BTW te maken krijgt. Is er namelijk geen aanwijsbare tegenprestatie, dan is er sprake van een donatie of gift en komt u niet in aanraking met de BTW.
Vormen
Heeft uw organisatie te maken met sponsoring, dan moet u onderscheid maken in de volgende twee vormen:
- sponsoring in geld (zie paragraaf 5.2.2);
- sponsoring in natura (zie paragraaf 5.2.3).
5.2.2 Sponsoring in geld
reclamedienst
Bij sponsoring in geld vormt het ontvangen bedrag de vergoeding voor een prestatie. Meestal is dat in de vorm van reclame: reclameborden, shirtsponsoring, logo’s op posters, websites en andere uitingen van uw organisatie. Uw organisatie verricht dan een reclamedienst aan de sponsor en stuurt een factuur voor het bedrag van de sponsoring. Hierover betaalt u mogelijk BTW, maar dat ligt eraan of u boven het bedrag van de fondsenwervingsvrijstelling komt (zie paragraaf 5.1).
5.2.3 Sponsoring in natura
bartering
Bij sponsoring in natura (bartering) levert de sponsor een bijdrage in natura, bijvoorbeeld in de vorm van sportkleding of materiaal. Als tegenprestatie staat bijvoorbeeld het logo van de sponsor op de shirts.
factuur
De levering van de sportkleding door de sponsor is belast met BTW. De sponsor stuurt u een factuur mét BTW. De vergoeding is meestal de inkoopprijs van de geleverde goederen. Voor uw tegenprestatie, die bestaat uit het maken van reclame, stuurt u uw sponsor eveneens een factuur. Dit is immers een reclamedienst voor de BTW. Als u gebruikmaakt van de fondsenwervingsvrijstelling, is dit een factuur zonder BTW.
Is uw stichting of vereninging belastingplichtig voor de VPB (zie hoofdstuk 6), dan moet u de ontvangen sponsoring rekenen tot uw winst.