2.2 Administratieplicht
alle lichamen
Als u de aan de aangiften ten grondslag liggende stukken niet bewaart, kan de Belastingdienst geen controle uitvoeren. Daarom geldt ook een administratieplicht (artikel 52 AWR). Deze verplichting geldt onder andere voor alle lichamen (zoals een bv, nv, vereniging en stichting) en degenen die een bedrijf of zelfstandig beroep uitoefenen of anderszins inhoudingsplichtig zijn.
Rechten en verplichtingen
zeven jaar
De ‘administratieplichtigen’ moeten een zodanige administratie voeren dat daaruit altijd de rechten en verplichtingen met betrekking tot de belastingheffing blijken. Daarnaast moeten uit deze administratie altijd de voor de belastingheffing van belang zijnde gegevens blijken. U moet deze administratie zeven jaar bewaren (artikel 52 AWR).
Een eventuele controle van de administratie moet altijd binnen een redelijke termijn mogelijk zijn. U moet dan ook inzicht kunnen geven in de opzet en werking van de administratie aan de Belastingdienst.
Derden
fraude
U moet als administratieplichtige informatie verschaffen over de heffing van belastingen waarvoor u inhoudingsplichtig bent. Daarnaast kan de fiscus u vragen om in het kader van een zogenoemd ‘derdenonderzoek’ informatie te verstrekken over de belastingheffing van derden. Om te controleren of geen fraude is gepleegd, wordt bijvoorbeeld nog wel eens gecontroleerd of de factuur op basis waarvan de verstrekkende partij BTW in aftrek heeft gebracht, ook bekend is bij de afnemer die de BTW heeft moeten afdragen.
Het niet nakomen van voornoemde informatie- en administratieverplichting is strafbaar (artikel 68 AWR). Het schenden van de iets lichtere verplichtingen kan de fiscus beboeten (artikel 67ca AWR).