1. Contactmomenten met de Belastingdienst
Voor een ondernemer is contact met de Belastingdienst onvermijdelijk. Deze interacties zijn voor u als dga zelden een uitnodiging voor een gezellig gesprek, maar eerder een reminder van uw fiscale verplichtingen. Het is immers wettelijk uw taak om de belastingaangiften volledig, juist en op tijd te doen en de verschuldigde bedragen ook te betalen. Zolang u uw rechten en plichten kent, is er niks aan de hand.
aangifte-belasting
aanslag-belasting
navorderingsaanslag
Zo moet u bij een aangiftebelasting, zoals de BTW of de loonheffingen op eigen initiatief aangifte doen en tegelijkertijd het volgens de aangifte verschuldigde bedrag overmaken naar de Belastingdienst. Het is dus belangrijk om de termijnen in de gaten te houden. Zo voorkomt u dat u onnodig extra geld moet betalen aan de Belastingdienst omdat u de deadline heeft overschreden. Bij een aanslagbelasting legt de Belastingdienst op basis van uw aangifte een aanslag op. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de inkomstenbelasting (IB) of de vennootschapsbelasting (VPB). Als de Belastingdienst van mening is dat u in gebreke blijft wat de verschuldigde belasting of premies betreft, kan de fiscus een navorderingsaanslag of naheffingsaanslag opleggen. Met een goede administratie voorkomt u stress en worden de vele contactmomenten met de Belastingdienst routinewerk.