3. Communiceren met de Belastingdienst
In de complexe wereld van belastingen is effectieve communicatie tussen belastingplichtigen en de Belastingdienst van groot belang. Om tegemoet te komen aan de diverse behoeften en voorkeuren van burgers en ondernemers, biedt de Belastingdienst verschillende kanalen aan om informatie uit te wisselen, vragen te stellen en belastingzaken af te handelen.
social media
In het online portaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’ kunt u aangiftes voor bijvoorbeeld BTW, loonheffingen en vennootschapsbelasting indienen, belastingteruggaven bekijken en elektronisch corresponderen met de Belastingdienst. Voor een antwoord op specifieke vragen kijkt u waarschijnlijk eerst op de website van de Belastingdienst. Ziet u door de bomen het bos niet meer, dan kunt u via social media algemene vragen stellen. Wilt u liever direct contact, dan kunt u de BelastingTelefoon bellen. Voor een face-to-facegesprek kunt u een afspraak maken bij een van de vele belastingkantoren verspreid over het land, om uw situatie te bespreken. Spelen er complexere zaken, dan krijgt u meestal de contactgegevens van een inspecteur aangereikt.
Als u het niet eens bent met de manier waarop u bent behandeld door de Belastingdienst, kunt u zowel mondeling als schriftelijk een klacht indienen (zie hoofdstuk 11). In het uiterste geval kunt u nog bij de Nationale ombudsman aankloppen.