U bent hier

Onderneming & Fiscus
Contact met de Belastingdienst3. Communiceren met de Belastingdienst

3. Communiceren met de Belastingdienst

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier BV Rendement
Publicatiedatum: maart 2024

In de complexe wereld van belastingen is effectieve communicatie tussen belastingplichtigen en de Belastingdienst van groot belang. Om tegemoet te komen aan de diverse behoeften en voorkeuren van burgers en ondernemers, biedt de Belastingdienst verschillende kanalen aan om informatie uit te wisselen, vragen te stellen en belastingzaken af te handelen.

social media

In het online portaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’ kunt u aangiftes voor bijvoorbeeld BTW, loonheffingen en vennootschapsbelasting indienen, belastingteruggaven bekijken en elektronisch corresponderen met de Belastingdienst. Voor een antwoord op specifieke vragen kijkt u waarschijnlijk eerst op de website van de Belastingdienst. Ziet u door de bomen het bos niet meer, dan kunt u via social media algemene vragen stellen. Wilt u liever direct contact, dan kunt u de BelastingTelefoon bellen. Voor een face-to-facegesprek kunt u een afspraak maken bij een van de vele belastingkantoren verspreid over het land, om uw situatie te bespreken. Spelen er complexere zaken, dan krijgt u meestal de contactgegevens van een inspecteur aangereikt.

Als u het niet eens bent met de manier waarop u bent behandeld door de Belastingdienst, kunt u zowel mondeling als schriftelijk een klacht indienen (zie hoofdstuk 11). In het uiterste geval kunt u nog bij de Nationale ombudsman aankloppen.

Verreweg de meeste telefonische contacten met de Belastingdienst lopen via de BelastingTelefoon. Om de vragen te onderscheiden, zijn er verschillende lijnen, zoals: de BelastingTelefoon ‘algemeen’ voor vragen over belastingen en toeslagen: (0800) 05 43. Gratis, bereikbaar van maandag t/m donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 uur...
Een beroep op opgewekt vertrouwen heeft meer kans van slagen als u een brief schrijft aan de fiscus waarin u expliciet vraagt om een inschatting van de fiscale gevolgen van bepaalde handelingen of opgevoerde aftrekposten. Met een schriftelijk antwoord van de inspecteur staat u sterker als u besluit voor de rechterlijke weg te kiezen. U beschikt...
Bij de behandeling van een aangifte kan het voorkomen dat de verstrekte gegevens ontoereikend zijn om een aanslag op correcte wijze vast te stellen, of om te kunnen beoordelen of de aangifte juist is. De inspecteur heeft vergaande bevoegdheden tot het vorderen van informatie en inzage in documenten en kan dit zelfs afdwingen op last van een...
De wet schrijft voor dat iedere belastingplichtige verplicht is om desgevraagd gegevens en inlichtingen te verstrekken die ‘voor de belastingheffing te zijnen aanzien van belang kunnen zijn’. Maar over wat er dan precies ‘van belang is voor de belastingheffing’, dáár verschillen belastingplichtigen en de inspecteur nog wel eens over van mening...
Om meer rechtszekerheid te bieden, kent de Belastingdienst de instrumenten individueel standpunt en vooroverleg. Dit werkt als volgt. U kunt de inspecteur van het kantoor waar uw onderneming onder valt om een individueel standpunt vragen over de fiscale gevolgen van al verrichte of voorgenomen handelingen. U kunt daarbij vragen om een vooroverleg...
Van een andere orde is een rechtsvraag. Een rechtsvraag is een individuele vraag over de uitleg van fiscale wetgeving, jurisprudentie of de uitvoering van fiscaal beleid; waarop geen eenduidig antwoord is te vinden; en waarbij het antwoord gevolgen kan hebben voor andere gevallen, de zogeheten precedentwerking. Kennisgroep Als de inspecteur een...
Een bijzondere vorm van contact met de Belastingdienst vloeit voort uit de inkeerregeling. Bij verzwegen vermogen of inkomsten in binnen- of buitenland riskeert u aanslagen met hoge boetes tot maximaal 300% en mogelijk strafrechtelijke vervolging. U kunt dit onder omstandigheden nog voorkomen door gebruik te maken van de inkeerregeling, waarbij u...
Het beleid van de Belastingdienst is in toenemende mate gericht op het verleggen van de aandacht van controle achteraf naar afspraken en toezicht vooraf. Bij particulieren blijkt dit al uit de vooringevulde aangifte, waarbij steeds vaker gebruik wordt gemaakt van zogeheten contra-informatie. Dit is informatie van derden, zoals werkgevers,...