4.1 Draagvlak creëren
fundamenteel
De eerste stap bij het invoeren van verslavingsbeleid is meteen een fundamentele. Uw organisatie moet zich namelijk kritisch afvragen waaróm ze aandacht voor middelengebruik op het werk wil, en hoe ze hiervoor draagvlak kan creëren.
Aansluiten beleid
peilen
budget
Begin met het peilen van de meningen in de organisatie. Is er behoefte aan verslavingsbeleid? Zoek uit welk beleid en welke activiteiten er al bestaan in uw organisatie en probeer daarbij aan te sluiten. U kunt bijvoorbeeld nagaan of de volgende zaken al aanwezig zijn:
- een gezondheidsbeleid;
- activiteiten om de gezondheid van werknemers te stimuleren en verbeteren;
- interventies om de gezondheid van werknemers te verbeteren;
- commissies die zich bezighouden met de gezondheid van het personeel;
- budget voor gezondheidsactiviteiten.
OR
Als er een ondernemingsraad (OR) in uw organisatie actief is, kan deze raad het verslavingsbeleid in een vergadering aan de orde stellen en het onderwerp introduceren in uw organisatie en bij werknemers. Het management moet weten dat de OR ook instemmingsrecht heeft op besluiten over gezondheidszaken (zie ook pagina 49).
Management
sleutelfiguren
onwillig
Om zo veel mogelijk draagvlak te creëren voor het verslavingsbeleid, moet u zo veel mogelijk afdelingen en sleutelfiguren in uw organisatie meekrijgen om het beleid tot een succes te maken. De rol van het management is hierbij van cruciaal belang. Het MT moet namelijk niet alleen instemmen met het beleid, maar ook geld en tijd beschikbaar stellen voor de uitvoering ervan. Als het economisch wat moeilijker gaat in uw organisatie, kan het management best wel eens onwillig zijn om geld in verslavingsbeleid te steken. Stel in dat geval maatregelen voor die weinig kosten, maar wel een groot effect hebben.
Juist in economisch lastige tijden is het belangrijk om te benadrukken dat de voordelen van een verslavingsbeleid groter zijn dan de kosten voor het opstellen en invoeren van het beleid.
Weerstand
bewezen nut
Het is niet ondenkbaar dat u in dit proces op weerstand stuit. Managers kunnen bijvoorbeeld de zin van een verslavingsbeleid niet inzien, of zich niet betrokken voelen bij de problematiek. In zo’n geval is een goede informatievoorziening erg belangrijk. U moet het management het probleem op een duidelijke manier voorleggen, en met heldere oplossingen komen, die bijvoorbeeld in andere organisaties hun nut al hebben bewezen.
Stel uzelf bij een dergelijk pleidooi de vraag wie het verslavingsbeleid moeten steunen (bijvoorbeeld werknemers, het topmanagement, het middenkader, de HR-afdeling, et cetera) en waaróm zij dit moeten doen.