5.3 Radar in arbobeleid
cruciaal
Hoewel het maar één onderdeel is, blijft de bedrijfshulpverlening een belangrijk onderdeel van uw arbobeleid. Het is echter niet zomaar een onderdeel van uw beleid, het is een cruciaal deel. Het is daarom zaak om goed samen te werken met de BHV, ook al hoopt u hen nooit echt nodig te hebben. Daarnaast moet u met andere partijen binnen uw organisatie om tafel om de neuzen wat betreft de BHV dezelfde kant op te krijgen.
5.3.1 Hoofd BHV
hoofd BHV
Als er meerdere BHV’ers zijn binnen uw organisatie, is het aan te raden om minimaal één van hen als hoofd BHV’er aan te wijzen. Deze bedrijfshulpverlener neemt een meer coördinerende rol op zich. Hij zal de leiding nemen tijdens evacuaties en oefeningen. Ook is hij de aangewezen persoon om bijvoorbeeld de EHBO-koffer up-to-date te houden en bijvoorbeeld portofoons te testen.
Het hoofd BHV is niet verplicht, maar wel erg handig. Zeker als u in een verzamelgebouw werkt met meerdere organisaties, is het aan te raden om een overkoepelende hoofd BHV aan te wijzen. Zo weten hulpdiensten wie hun aanspreekpunt is.
5.3.2 Preventiemedewerker
samenwerken
De BHV’er werkt nauw samen met de preventiemedewerker. In de praktijk zal de preventiemedewerker vaak ook één van de BHV’ers binnen een organisatie zijn. Vanuit de functie van zowel de BHV’er als de preventiemedewerker hebben zij er baat bij om samen te werken. De preventiemedewerker moet bijvoorbeeld weten wat de situatie op de werkvloer is, maar kan zelf niet overal tegelijkertijd zijn. De BHV’ers vormen in dat geval een extra paren oren en ogen, zij kunnen de preventiemedewerker daardoor van waardevolle informatie voorzien. Andersom hebben de BHV’ers de preventiemedewerker juist nodig voor hun eigen taakomschrijving. Die noteert de preventiemedewerker in de RI&E en het evacuatieplan.
Laat de preventiemedewerker en BHV’ers samenwerken bij werkzaamheden zoals het controleren van de brandblussers. Ze kunnen dan samen de blussers langslopen. Op die manier kunnen ze elkaar controleren om te zien of de blussers en de omgeving op orde zijn.
5.3.3 Ondernemingsraad
instemmingsrecht
De ondernemingsraad heeft op het eerste oog weinig inspraak op de aanstelling van BHV’ers. Toch heeft de OR wel degelijk een stem wat betreft de bedrijfshulpverlening binnen uw organisatie. De ondernemingsraad heeft namelijk instemmingsrecht over de RI&E. In die RI&E neemt u namelijk uw BHV-aanpak op.
Kleine wijzigingen hoeft u niet aan de OR voor te leggen. Denk daarbij aan het opleiden van een extra BHV’er. Grote wijzigingen moet u wel ter instemming voorleggen: bijvoorbeeld een aanpassing in het functieprofiel voor de BHV’ers of de organisatie van de BHV.
OR-vergaderingen
gesprekspartner
BHV’ers zijn meer dan pleisterplakkers. Zij hebben een speciale opleiding gevolgd met veel aandacht voor veiligheid op de werkvloer. Daardoor is de BHV’er ook een soort deskundige op veiligheidsgebied en daarmee een goede gesprekspartner voor de andere arboprofessionals binnen uw organisatie.
arbo- en veiligheidszaken
Kijk er niet vreemd van op als BHV’ers regelmatig door de ondernemingsraad worden uitgenodigd om tijdens een vergadering aan te schuiven. Daartoe hoeft niemand u toestemming te vragen. De OR zal dat doen als hij zich buigt over bijvoorbeeld arbo- en veiligheidszaken. Sterker nog: als de ondernemingsraad een aparte arbocommissie heeft, zullen de BHV’ers hoog op de kandidatenlijst staan.
De OR kan stilzwijgend instemmen met de opzet en uitvoering van de BHV, maar het is beter om de raad er actief bij te betrekken. Download op rendement.nl/arbodossier daarvoor het stappenplan: ‘Betrek de OR bij bedrijfshulpverlening (BHV)’