8.3 Schikking treffen of naar de rechter?
Een (ex-)werknemer die uw organisatie aansprakelijk wil stellen, kan besluiten om direct naar de rechter te stappen.
publiciteit
Het is vaak slimmer om eerst te proberen om een schikking te treffen. Heeft uw organisatie aan de zorgplicht voldaan – en kunt u dit bewijzen! – dan doet u er misschien onverstandig aan om te schikken. Weeg goed af of een juridische procedure de benodigde tijd en energie waard is.
8.3.1 Schikken
procedure
Schikken kan veel (negatieve) publiciteit schelen. Dit komt doordat een schikking – in tegenstelling tot een gerechtelijke procedure – over het algemeen nauwelijks tot geen aandacht van de media krijgt. Bovendien bespaart uw organisatie de kosten die gepaard gaan met een gerechtelijke procedure.
Uiterste middel
Uit onderzoek blijkt dat lang niet alle gevallen van beroepsziekten leiden tot schadeclaims. Het komt vaak alleen in een uiterste geval tot een rechtszaak. Zo laat het onderzoek zien dat jaarlijks ongeveer 20% van het aantal potentiële beroepsziekteclaims daadwerkelijk wordt omgezet in een claim.
Van de claims die zijn ingediend, wordt ongeveer één op de vijf niet doorgezet. In 5% van de gevallen wordt een beroep gedaan op een collectieve regeling, in 38% neemt een verzekeraar de afhandeling van de claim over.
In een derde van de gevallen treffen organisaties zelf een schikking. In 4% van de gevallen wordt de rechter ingeschakeld. En in de helft van die gevallen wordt alsnog een schikking getroffen.
Advies
advies
Als de medewerker zich laat bijstaan door een advocaat of door het Bureau Beroepsziekten FNV, is de kans groot dat hij van deze deskundigen het advies krijgt om te schikken. Niet in de laatste plaats omdat juridische procedures lang kunnen duren.
8.3.2 Naar de rechter
genoegen
Lukt het niet om een schikking te treffen? Bijvoorbeeld omdat de betreffende medewerker geen genoegen neemt met het geboden bedrag of omdat uw organisatie simpelweg niet bereid is om te schikken. Dan moet u er rekening mee houden dat een juridische procedure vaak onvermijdelijk is.
Advocaat
schikking
Het is raadzaam om u in dat geval te laten bijstaan door een advocaat die vaker met dergelijke bijltjes heeft gehakt. Overigens is dit bij het treffen van een schikking ook heel verstandig.
Beslist de rechter dat uw organisatie een schadevergoeding moet betalen, dan heeft u de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan tegen deze uitspraak.
Verantwoordelijk
zorgplicht
Valt een werknemer uit door een in de branche bekende beroepsziekte, dan acht de rechter de werkgever vaak verantwoordelijk. De zorgplicht houdt immers in dat de werkgever werkgerelateerde klachten moet signaleren en oplossen.
Werkgerelateerd
ziekte
klachten
Maar ook de werknemer moet kunnen aantonen dat zijn ziekte daadwerkelijk werkgerelateerd is en dat hij die niet op een andere manier heeft opgelopen. De werknemer heeft bovendien eigen verantwoordelijkheid: hij moet het tijdig aangeven als hij klachten heeft.
Verplicht
notebook
nalatigheid
Een werknemer van een IT-bedrijf liet dit na. Zij werkte aan een ICT-project en een outsourcingsproject. Eerst zat ze aan een bureau met een vaste computer, later zat ze met een notebook in een vergaderzaal. Het was niet verplicht om hier te zitten, maar wel gebruikelijk. Toen de werknemer met RSI/KANS-klachten uitviel, stelde ze haar werkgever aansprakelijk voor de geleden schade.
Zwaarwegend
maatregelen
schade
De rechter beoordeelde niet alleen de eventuele nalatigheid van de werkgever. Ook het gedrag van de werknemer was een zwaarwegend punt in de zaak. Ze had haar klachten namelijk nooit aan de werkgever gemeld, waardoor hij van niets wist en dus ook geen maatregelen had kunnen nemen. Daarnaast mocht de werknemer zelf haar werkzaamheden indelen. Gezien het niveau van de functie kon redelijkerwijs van haar worden verwacht dat ze zelf voldoende afwisseling in haar werkzaamheden kon aanbrengen. Volgens de rechter was de werknemer dus zelf nalatig geweest. Zij was dus zelf verantwoordelijk voor de geleden schade.
aansprakelijk
Zo’n uitspraak is echter een uitzondering. In de meeste gevallen is toch echt de werkgever verantwoordelijk en dus aansprakelijk voor de opgelopen beroepsziekte.
8.3.3
Bureau Beroepsziekten FNV
schikking
Als een medewerker uw organisatie aansprakelijk stelt omdat hij een beroepsziekte heeft opgelopen, is de kans aanwezig dat u te maken krijgt met het Bureau Beroepsziekten FNV (BBZ). Met dit bureau ondersteunt vakbond FNV haar leden bij het verhalen van de schade die als gevolg van een beroepsziekte is geleden.
Het BBZ probeert altijd eerst om de zaak via een schikking af te handelen. Lukt dit niet, dan kan men de medewerker adviseren om een juridische procedure te starten.