2.4 De mobiliteitsapp
privacy
In combinatie met de mobiliteitskaart kunnen werknemers hun mobiliteit online en meestal ook met een app beheren. Ze kunnen dan hun kosten, reizen, ritten en reisadviezen bekijken. Via een online platform heeft de werkgever inzicht in de bestedingen en reiskeuzes van de werknemers. Vanuit privacyoogpunt kan dat alleen nadat de werknemer zijn reizen heeft goedgekeurd.
Keuzes maken
parkeerkosten
brandstof besparen
Hoe werkt zo’n mobiliteitsbudgetapp? Met een inlogcode kunnen de werknemers in het mobiliteitsbudgetsysteem. Daar kunnen ze een keuze maken tussen vervoersvormen. Daarnaast spoort de app ook aan tot duurzame keuzes en voorkomt deze vertragingen. De app meldt namelijk ook files en treinproblemen en komt direct met alternatieve reisvoorstellen. Zo kan via de app blijken dat reizen met het openbaar vervoer naar een bepaalde locatie nauwelijks langzamer is dan met de auto, maar wel flink goedkoper (geen parkeerkosten). En dus gunstig voor het budget. Werknemers blijken dit goed op te pikken. Ze proberen bijvoorbeeld ook rustiger te rijden om brandstof te besparen en tanken bij de goedkoopste pomp in plaats van de dichtstbijzijnde.
Het mobiliteitsbudget en de app gaan in het totale pakket bij voorkeur vergezeld van payrollmanagement of iets vergelijkbaars. Op die manier worden alle belangrijke administratieve data uit het budget automatisch in het salarissysteem opgenomen.