U bent hier

Onderneming & Administratie
Zakelijke mobiliteit2. Flexibel omgaan met ­zakelijk vervoer2.2 Mobiliteitsbudget

2.2 Mobiliteitsbudget

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: januari 2022

voordelen

Hiervoor is al aan bod gekomen dat de werknemer tegenwoordig niet meer structureel naar dezelfde werkplek reist. De huidige coronacrisis met het vele thuiswerken heeft dat versterkt. Werknemers en werkgevers zien de voordelen van het thuiswerken. Een werkgever zal daar ook het zakelijk vervoer van de werknemer op moeten aanpassen. Een mobiliteitsbudget kan daar een bijdrage aan leveren. Met een mobiliteitsbudget ontvangt de werknemer elke maand een bedrag om te kunnen reizen naar en voor zijn werk. Hij mag zelf beslissen aan welk vervoer hij het bedrag besteedt. Op die manier kan hij geld besparen. Daarnaast kan het de werknemer stimuleren om op duurzaamheid te letten.

2.2.1 Maatwerk

Het mobiliteitsbudget is maatwerk en is in principe te baseren op drie typen werknemers:

  • werknemers die vaak op pad zijn voor hun werk;
  • werknemers die af en toe zakelijk op pad moeten;
  • werknemers die het alleen nodig hebben voor woon-werkverkeer.

doelgroep

De manier waarop werkgevers het mobiliteitsbudget invullen, hangt af van de doelgroep. Hoe werkt dit in de praktijk?

Zakelijke reizen sturen met een mobiliteitsbudget

Geen auto van de zaak

ov-kosten

Veel werkgevers maken nog gebruik van verouderde en strikte reiskostenregelingen. Zij vergoeden bijvoorbeeld ov-kosten volledig, maar vergoeden met ander vervoer afgelegde woon-werkkilometers alleen tussen de tien en dertig kilometer per enkele reis. Of ze vergoeden de reiskosten van slechts één vervoermiddel, waardoor de werknemer vastzit aan óf de auto óf het openbaar vervoer, terwijl de fiscus werkgevers veel meer bewegingsruimte geeft.

Alternatief voor auto van de zaak

cash-optie

leaseauto

variabel

Het mobiliteitsbudget kan ook als alternatief voor de auto van de zaak gelden. Veel werkgevers kennen al zo’n regeling, ook wel ‘cash-optie’ of ‘afziebudget’ genoemd. Dit budget is vaak gebaseerd op 100% van het normleasebedrag (het bedrag dat een werknemer mag besteden aan een leaseauto) en een vast bedrag per maand. Een werkgever kan het voor de werknemers interessanter maken door een deel van het budget variabel te maken. Het variabele deel is dan afhankelijk van het aantal zakelijke kilometers dat een werknemer reist en de grondslag van het budget is gebaseerd op de inzetkosten die bij een leaseauto zouden gelden.

Het is ook mogelijk om het budget te verhogen met de besparing die een organisatie behaalt doordat de werknemer geen leaseauto meer heeft. Denk aan de besparing op bijvoorbeeld de BTW voor het privégebruik van de auto, toch gauw zo’n € 100 per maand.

Samen met auto van de zaak

bonus-malusleasebudget

Het mobiliteitsbudget is ook te combineren met de auto van de zaak: het zogeheten bonus-malusleasebudget:

  • Het deel van dit budget dat de werknemer niet uitgeeft, mag hij houden (bonus).
  • Bij overschrijding van het budget moet hij bijbetalen (malus).

eigen bijdrage

Het budget stimuleert de werknemer om goedkoper, minder privé en zuiniger te rijden, goedkoper te tanken en vaker met een ander vervoermiddel te reizen. Een organisatie kan hier fiscaal handig mee omgaan door de eventuele verplichte bijbetaling van de werknemer toe te kennen als verhoging van de eigen bijdrage voor privégebruik van de leaseauto (en daarmee aftrekbaar te maken van de fiscale bijtelling).

2.2.2 Wat te doen bij een overschot of tekort

belast loon

WKR

Hoe gaat een werkgever om met een overschot of een tekort aan budget? Keert een organisatie een overschot uit aan de werknemer, dan is dat belast loon voor de werknemer. Een werkgever kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om:

  • het geld te investeren in het pensioen van de werknemer;
  • de werknemer de mogelijkheid te geven om er binnen de grenzen van de werkkostenregeling (WKR) zaken mee aan te schaffen, zoals een laptop of een fiets.

Tekort

Wat als een werknemer te weinig budget heeft? Moet de werknemer dan bijbetalen of kan hij onder bepaalde voorwaarden extra declareren? De werkgever moet vastleggen wat een werknemer dan moet doen.

Neem de specifieke afspraken met een werknemer over (de hoogte van) een individueel mobiliteitsbudget (dus ook een overschot of tekort), vervoersvormen, abonnementen en aanvullende diensten (zoals auto wassen of een fiets stallen) op in een overeenkomst.

2.2.3 Fiscale gevolgen

zakelijke km

onbelast 


De manier waarop een organisatie en de werknemers het mobiliteitsbudget inzetten, bepaalt de fiscale gevolgen die eraan kleven. Voor een leaseauto gelden de normale spelregels van de bijtelling (zie hoofdstuk 5). Een vergoeding voor zakelijke kilometers is ook bij het toepassen van een mobiliteitsbudget onbelast mogelijk tot maximaal € 0,19 per kilometer. Een werkgever kan zakelijke reizen met het openbaar vervoer onder voorwaarden volledig onbelast vergoeden (zie hoofdstuk 8).

Privé of zakelijk

grens

Of een reis privé of zakelijk is, hangt af van het doel van de reis. Een werkgever moet daarom duidelijk in het mobiliteitsplan vastleggen welke doelen hij als zakelijk beschouwt en welke als privé. Verder kan hij aangeven dat het mobiliteitsbudget en de mobiliteitskaart alleen voor zakelijk gebruik bestemd zijn of dat de werknemer ze tot een bepaalde grens voor privéreizen mag gebruiken.