U bent hier

Onderneming & Administratie
Standard Business Reporting (SBR)7. Het Referentie Grootboek Schema (RGS)7.1 Focus op de aanlevering

7.1 Focus op de aanlevering

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2017

aanleveren

systematiek

Dat veranderde, zoals gezegd, in 2011, toen RGS werd geïntroduceerd. De focus kwam toen te liggen op de wijze waarop aanleverende partijen de te rapporteren gegevens moesten verzamelen. Dat moest ook zo veel mogelijk gestandaardiseerd gebeuren, maar ook weer niet te gecompliceerd zijn. De standaardisatie wordt gewaarborgd door de systematiek die aan RGS ten grondslag ligt. De definitie van RGS luidt dan ook: een verzameling van aan elkaar gerelateerde gegevens die, op basis van de systematiek van het grootboekrekeningenschema, samenhang brengt in de financiële rapportages en de daarin gehanteerde begrippen.

praktijk

codering

Daarnaast sluit RGS aan bij de dagelijkse praktijk van de financiële adminstratie en is het daarom voor mensen met een administratieve achtergrond eenvoudig te begrijpen. RGS is dan ook een aanwinst voor de aanleverende partijen. Het RGS is een grootboekrekeningschema dat gebaseerd is op een gestandaardiseerde codering van financiële gegevens. Een onderneming die met RGS werkt, is in staat om gegevens eenvoudig uit de bronadministratie te halen en deze te delen met andere systemen of op te nemen in rapportages die bestemd zijn voor externe partijen. Interne en externe rapportages stelt u sneller op en ook het opstellen van betrouwbare dashboards of bedrijfsvergelijkingen wordt een stuk eenvoudiger.