U bent hier

1.5 Wet- en regelgeving

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: augustus 2018

Naast de hiervoor genoemde Nederlandse en Europese wetgeving, moet uw onderneming ook rekening houden met andere administratieve wetgeving.

1.5.1 Wet uiterste betaaltermijnHEADER_BREAK

e-factuur

Net als voor een papieren factuur, moet u zich bij een ­e-factuur ook houden aan de regels voor betaaltermijnen. De regels hiervoor zijn opgenomen in Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek. Op 1 juli 2017 is deze wet op een aantal punten gewijzigd door de invoering van de Wet uiterste betaaltermijn van zestig dagen voor grote ondernemingen. Zorg dat u op de hoogte bent van deze betaaltermijnen!

Welke betaaltermijn geldt er voor uw factuur? Op rendement.nl/fadossier vindt u een tool met de betaaltermijnen die gelden voor uw onderneming.

1.5.2 FactuurvereistenHEADER_BREAK

factuur ­uitreiken

Levert uw onderneming goederen en diensten aan andere ondernemers, dan moet u in principe (op een paar uitzonderingen na, zoals ondernemers in de horeca en ondernemers die vrijgestelde goederen en diensten leveren) een factuur uitreiken.

Niet vrijHEADER_BREAK

BTW

U bent niet volledig vrij bij het opstellen van een factuur (op papier of elektronisch). Voor de BTW moeten er op de factuur altijd een aantal verplichte gegevens staan. U leest daar meer over in hoofdstuk 5. Doet uw onderneming zaken met andere EU-landen, dan gelden er aanvullende vereisten (zie hoofdstuk 7).

1.5.3 Bewaarplicht facturenHEADER_BREAK

administratie

De Belastingdienst wil ook graag de mogelijkheid hebben om de aangiften van uw onderneming te controleren. Om dat goed te kunnen doen, heeft de fiscus uw administratie nodig. De gegevens in uw administratie mag u daarom na gebruik niet gelijk weggooien.

Zeven jaar bewarenHEADER_BREAK

vorm

De basisgegevens uit uw administratie moet u zeven jaar bewaren. Het gaat dan om het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, de voorraadadministratie, de in- en verkoopadministratie en de loonadministratie. Dit betekent dat u de facturen ook moet bewaren. U moet ze bewaren in de vorm waarin u ze heeft verstuurd of ontvangen. Het is dus niet nodig om digitale facturen af te drukken. Voor facturen over onroerende zaken geldt een langere bewaartermijn van tien jaar.

Uw onderneming moet verschillende gegevens administreren en voor een bepaalde periode bewaren. Meer informatie over deze administratie- en bewaarplicht vindt u op rendement.nl/fadossier.