U bent hier

Onderneming & Administratie
Debiteurenbeheer en incasso6. Beleid tegen wanbetalers6.3 Aansporen van klanten

6.3 Aansporen van klanten

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: oktober 2017

streng beleid

Het is belangrijk dat u in het debiteurenbeleid van uw onderneming vastlegt wanneer u begint met het aansporen van de klant tot betalen. Kiest uw onderneming voor een streng beleid, dan kunt u al op de zevende dag na het verstrijken van de uiterste betaaldatum een eerste actie ondernemen: e-mailen of bellen.

Is het beleid van uw onderneming iets flexibeler, dan wacht u nog zeven dagen langer. Veertien dagen is wel de grens, het is niet verstandig om nog langer te wachten.

Met een klant die een financieel probleem heeft, moet uw onderneming snel een betalingsregeling treffen. Als u te lang wacht, wordt de kans op betaling door de klant aanzienlijk kleiner.

Betwisten

oplossen

Een klant kan zich aan zijn onmiddellijke betalingsplicht onttrekken door een vordering te betwisten. Hij stelt in dat geval dat hij serieuze klachten heeft die hij eerst opgelost wil zien voordat hij betaalt. Dit wordt ook wel de kunst van het tijdrekken genoemd.

Uw onderneming kan ervan uitgaan dat als een vaste klant opeens vorderingen gaat betwisten, dit bijna altijd wijst op een financieel probleem. Een betwiste vordering wordt namelijk nooit op tijd betaald. Daarom is het van belang om na te gaan waarom een klant de factuur niet betaalt. Als er écht iets mis is, zal de debiteur pas betalen nadat zijn klacht is afgehandeld.