6. Beleid tegen wanbetalers
Goede betaalafspraken en duidelijke betalingstermijnen zorgen er niet altijd voor dat afnemers op tijd betalen. Uw onderneming krijgt toch te maken met trage of slechtbetalende debiteuren (wanbetalers). Bij het opstellen van het debiteurenbeleid moet uw onderneming daar al rekening mee houden. Hoe gaat u deze wanbetalers aanpakken en dwingen om toch zo snel mogelijk de openstaande rekeningen te betalen?
In Nederland wordt ruim 33,7% van de facturen te laat voldaan. Dit percentage is lager dan het West-Europese gemiddelde, waar afnemers in 41% van de gevallen te laat betalen. Liquiditeitsproblemen vormen de belangrijkste reden om betalingen uit te stellen (binnenland 52,8%, buitenland 39,7%). Daarnaast gebruikten afnemers de uitstaande facturen als een vorm van financiering (binnenland 35,8%, buitenland 21,5%) en was de complexiteit van de betalingsprocedure (binnenland 18,8%, buitenland 21,5%) ook vaak een reden om de betaling uit te stellen (bron: Betalingsbarometer 2017 van Atradius).