U bent hier

Onderneming & Administratie
Crowdfunding9. De administratie rondom crowdfunding9.4 Branchevereniging

9.4 Branchevereniging

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2019

bekendheid

Crowdfunding groeit. Om die reden is er in 2014 de branchevereniging Nederland Crowdfunding speciaal voor crowdfundingplatforms opgericht. Deze vereniging wil naar eigen zeggen de duurzame groei en professionaliteit van crowdfunding waarborgen door de bekendheid en kennis onder Nederlanders te vergroten.

Leden

De volgende platforms hebben zich bij deze branchevereniging aangesloten:

  • Collin Crowdfund;
  • Funding Circle;
  • Horeca Crowdfunding;
  • Kapitaal op Maat;
  • Knab Crowdfunding;
  • Lendahand;
  • Oneplanetcrowd;
  • Symbid;
  • The Dutch Deal.

Deze platforms hebben zich gecommitteerd om te voldoen aan alle wetten die gelden.

9.4.1 Gedragscode

gedragscode

kwaliteit

verdienmodel

Ook onderschrijven alle aangesloten platforms de gedragscode van de branchevereniging. De code bevat enkele minimumeisen met betrekking tot de kwaliteit en het opereren van een crowdfundingplatform, zoals:

  • transparantie over de juridische structuur, bestuurders en aandeelhouders van het platform;
  • het waarborgen van de kwaliteit van de gebruikte ICT-systemen en -processen om een veilige en betrouwbare operatie te garanderen;
  • duidelijke uitleg over de vormen van financieren die gehanteerd worden, inclusief het oordeel van de AFM ten aanzien van het platform;
  • heldere communicatie met zowel investeerders als ondernemers over de risico’s en een toelichting over de rechten en plichten van ondernemers;
  • transparantie richting ondernemers en investeerders over kosten voor aangeboden diensten en het verdienmodel;
  • zorgen dat met door derden geïnvesteerde gelden geen risico wordt gelopen;
  • transparantie over de wijze van screening en selectie van de financieringsaanvragen en de wijze van monitoring van de gefinancierde bedrijven;
  • het geven van inzicht in de procedure voor afhandeling van klachten en het naleven van deze procedure;
  • transparant rapporteren over de status van de portefeuille van het platform, inclusief eventuele betalingsachterstanden, afgeboekte leningen, surseances en faillissementen.