7.7 E-mail
Sociale media zijn populair, maar onderschat de kracht van e-mailmarketing niet. E-mail is een krachtig instrument om een relatie met potentiële investeerders op te bouwen en ze te inspireren tot deelname aan uw project.
Effectieve inzet
nieuwsbrief
E-mailmarketing kan, als dit goed worde ingezet, een succesfactor zijn bij het slagen van de campagne. Effectieve inzet draait om technische kennis en psychologische kennis van uw doelgroep. U wilt met e-mailmarketing bereiken dat zo veel mogelijk mensen zich inschrijven voor uw nieuwsbrief of doorklikken naar de crowdfundingsite.
Aanpak
provider
korting
aanmelden
mailings
Een aantal factoren die het succes van e-mailmarketing voor uw project bepalen zijn:
- Gebruik een goede e-mailprovider: ook al heeft u weinig budget, het is verstandig een effectieve provider in te zetten zoals Mailchimp. Uw marketing- en ICT-afdeling moeten namelijk de mogelijkheid hebben om het gedrag van de ontvangers te analyseren.
- Beloon mensen voor hun inschrijving: zij stellen hun e-mailadres ter beschikking, dus zet daar een tegenprestatie tegenover. Denk aan een exclusieve video over het project of een persoonlijke code voor korting op een product of dienst die gekoppeld is aan uw project.
- Zorg dat het veld voor inschrijving duidelijk op de website vermeld staat. Als dit niet helder is of niet optimaal werkt, haken mensen razendsnel af.
- Vraag mensen duidelijk actie te ondernemen. Vraag de ontvangers van uw e-mail ook daadwerkelijk om zich aan te melden.
- Geef een argument waarom het leuk of nuttig is.
- Meet resultaten van uw marketingactiviteiten: het meten van het online gedrag geeft inzicht en kan tips opleveren hoe u uw mailings en website beter kunt inrichten om meer conversie te behalen.
Met Google Analytics kunt u relatief eenvoudig en goedkoop webstatistieken meten. Genoemde opties zetten aan tot actie en dus inschrijving voor uw nieuwsbrief.