7.4 Relaties
Bij een crowdfundingcampagne kijkt u ook naar doelgroepen op basis van het soort relatie dat u met iemand heeft. Zoals gezegd gaat het om betrokkenheid.
Hoe dichterbij iemand staat, hoe meer betrokken hij waarschijnlijk is en hoe groter de kans dat hij uw project zal steunen. Het is goed om de verschillende soorten relaties in kaart te brengen. De diverse relatietypes hebben ieder een eigen functie en worden in de campagne ook allemaal op verschillende, passende momenten benaderd.
7.4.1 Typen relaties
familie
bloggers
In grote lijnen kunt u de volgende relatietypes onderscheiden voor uw campagne:
- crowd-familie: de mensen die het dichtst bij u staan, vaak letterlijk uw familie, maar ook vrienden;
- projectrelaties: de mensen die uw onderneming en uw project kennen, dus ‘kennissen’ van uw organisatie, zoals zakenrelaties;
- crowd-fathers en crowd-angels: vermogende mensen en investeerders;
- brancherelaties: mensen en organisaties die uw branche kennen en affiniteit met het onderwerp hebben;
- crowd-connectors: mensen met een invloedrijk, meestal groot netwerk op sociale media zoals populaire bloggers of influentials.
ambassadeur
Het is belangrijk om in kaart te brengen wie welke partijen kent die u graag wilt benaderen. Door mensen te werven als ambassadeurs voor uw project ontstaat het bekende ‘virale’ effect van internet. Uw boodschap kan zich zo volgens het sneeuwbaleffect verspreiden.
Een crowdfundingactie kan een nieuwswaarde in zich hebben. In dat geval kan ook de pers betrokken worden. Via de media kan de schaal van een campagne vergroot worden. Het betrekken van de pers zorgt voor de nodige publiciteit die nieuwe investeerders kan aantrekken.
7.4.2 Doel relaties
Iedere groep van relaties kent z’n eigen momentum in de campagne. Zo is de crowd-familie belangrijk bij de start van uw crowdfundingcampagne, op het moment dat de toon gezet moet worden. De mensen die het meest in uw project geloven, zullen dit ook met de grootste overtuiging delen met anderen. Vervolgens komen relaties, mensen die uw project kennen, aan bod.