U bent hier

Onderneming & Administratie
Crowdfunding7. Uw project slim onder de aandacht brengen7.6 Sociale media

7.6 Sociale media

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2019

LinkedIn

Crowdfunding gebeurt vooral online, dus het ligt voor de hand om aan sociale media te denken. Populaire sociale media bij crowdfunding zijn Facebook, LinkedIn en Twitter.

Wat leveren sociale media op?

Het hebben van veel volgers op Facebook of Twitter betekent niet automatisch dat u hier ook veel investeerders vindt. Het hangt erg af van het soort relatie dat uw onderneming met uw volgers heeft.

Als het voornamelijk publiek is dat u via likes en acties heeft opgebouwd, moet u ervan uitgaan dat ze niet erg loyaal zijn en ook minder geïnteresseerd zijn in uw project. Sommige experts schatten dat slechts 1% tot 5% van de volgers op sociale media overgaat tot financiering. Maar laat u hier ook weer niet door ontmoedigen: het gaat ook om het opbouwen en verspreiden van uw boodschap.

Facebook

professioneel

logo

Vooral Facebook heeft een belangrijke functie, omdat het een uitstekend kanaal is om zowel persoonlijk als professioneel te communiceren. Het is een medium dat u gebruikt om mensen te inspireren en op te roepen tot (inter)actie. Het professionele houdt u erin door uw onderneming met logo te presenteren en consequent te zijn in uw uitingen.

Behalve de zakelijke aspecten van uw project is het ook belangrijk een aantal persoonlijke thema’s te delen. Door uzelf of collega’s die direct betrokken zijn bij het project te laten zien, creëert u een band met investeerders.