7.3 Community opbouwen
consumenten
Het opbouwen van een community is cruciaal voor het succes van een crowdfundingactie. Wellicht heeft uw onderneming al een netwerk van betrokken consumenten en leveranciers. Denk bijvoorbeeld aan:
- de mensen die zich hebben ingeschreven voor uw nieuwsbrief;
- de mensen die uw Facebook-pagina hebben geliked;
- de mensen die u volgen op Twitter.
Deze mensen zijn het uitgangspunt voor uw campagne.
Doelgroepen
gemeenschap
Zoals in hoofdstuk 6 is besproken, is het zaak dat de marketingafdeling het netwerk indeelt in verschillende (sub)doelgroepen. Hoe fijnmaziger zij dit doet, hoe persoonlijker u uw boodschap kunt toespitsen op de verschillende doelgroepen. Door mensen aan te spreken in hun eigen taal en vanuit hun belevingswereld, zullen zij zich eerder aan uw onderneming verbinden. Op die manier maakt u van uw netwerk een ‘gemeenschap’, waarbinnen uw campagne zich als een olievlek kan verspreiden.
Maak voor iedere doelgroep een eigen boodschap en kijk welke mediakanalen het beste bij die groep passen. Spreek de juiste mensen aan met de juiste boodschap via het juiste mediakanaal.