2.8 Tijdsplanning maken
tijdsplanning
Een crowdfundingproject neemt een aantal maanden in beslag. In deze relatief korte tijd moet er veel gebeuren. Leg deze noodzakelijke handelingen vast in een tijdsplanning.
Neem de tijd om uw project gereed te maken voor de campagne en om een geschikt platform te kiezen. Als uw campagne van start gaat, heeft u relatief weinig tijd om uw verhaal te laten aanslaan.
Doorlooptijden
bijschaven
De meest succesvolle doorlooptijden zijn die van dertig, zestig en negentig dagen. Dit zijn vaak ook de periodes die platforms standaard aanbieden. De meeste succesvolle projecten zijn gemiddeld zo’n twee weken bezig om hun project bij te schaven en te polijsten voor ze daadwerkelijk klaar zijn om te publiceren op het gekozen platform.
2.8.1 Vóór de campagne
boodschap
begroting
afspraken
In de maanden of weken voorafgaand aan de campagne moet u veel werk verzetten. Het meeste werk zit in:
- Het opstellen en scherp krijgen van uw plan. In deze fase geeft u uw campagne vorm. Werk alle onderdelen van de campagne globaal uit (zie paragraaf 2.3 tot en met 2.7).
- Het op papier zetten van de boodschap en doelen. In deze fase werkt u uw boodschap uit in een videopresentatie. Ook het hoofdfinancieringsdoel en de subfinanciering werkt u uit en zet deze aantrekkelijk neer. Daarnaast zorgt u voor een begroting van de kosten en baten.
- het in kaart brengen van uw netwerken en doelgroepen;
- het kiezen van een platform waar u uw project lanceert. In deze fase maakt u afspraken met diverse platforms over de campagne. U kiest uiteindelijk het platform dat het beste bij uw onderneming past. Leg altijd de voorwaarden en afspraken voor de campagne vast!
- het uitzoeken van de communicatiemiddelen. In deze fase bepaalt u de promotiekanalen (bijvoorbeeld social media) en werkt u de planning van actieve en passieve contactmomenten met de crowd uit.
begindatum
Bedenk een realistische begin- en einddatum voor uw gehele campagne en per fase. Noteer in de planning ook de namen van de personen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoer van één fase of meer.
Iedere crowdfundingcampagne heeft zijn eigen tijdsplanning. Op rendement.nl/fadossier vindt u een globale planning waarin de belangrijkste elementen voor een campagne zijn opgenomen. Gebruik dit voorbeeld om een overzicht te krijgen van wat u in gang wilt zetten.
2.8.2 Tijdens en na de campagne
sociale media
Vanaf dag één dat de campagne loopt, staat het grootste deel van de werkzaamheden in het teken van mensen benaderen en de campagne verspreiden. Dit kan via sociale media maar ook door mensen te bellen of op te zoeken.
bellen
U kunt het beste alle kanalen voor persoonlijk contact inzetten om zo veel mogelijk mensen te betrekken bij en verbinden aan uw project. Vergeet tijdens de campagne niet om de financiering te monitoren en eventueel bij te sturen.
Evaluatie
Na afloop van de campagne bent u overigens nog niet klaar. Gebruik deze periode om te evalueren hoe de campagne is verlopen: wat ging goed, wat mag anders? Eventueel kan de campagne een follow-up krijgen via een vervolginvestering.
Succes
Crowdfunding is geen gemakkelijke manier van financieren die u er even bij doet. Uit onderzoek onder een aantal platforms blijkt dat ongeveer een kwart van de ingediende projecten wordt geaccepteerd. Van de plannen die wel worden geaccepteerd wordt tussen de 60% en 90% uiteindelijk succesvol gefinancierd.
Kwaliteit van uw plan
In 2018 haalden ondernemingen € 243 miljoen op via crowdfunding. Dat komt neer op gemiddeld € 114.000 per onderneming. Wilt u ook een goed plan opstellen en uw kans op succes vergroten, neem dan deze tips ter harte:
- begin op tijd met de voorbereiding;
- zoek goed uit welk platform het beste bij uw project past;
- zet het verhaal goed op en werk het uit;
- maak een strakke planning rond de campagne;
- maak voldoende tijd en mankracht vrij.