U bent hier

Onderneming & Administratie
Crowdfunding2. Crowdfunding aanpakken2.2 Nauwkeurige beschrijving

2.2 Nauwkeurige beschrijving

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2019

oneliner

realistisch

De eerste stap in uw plan van aanpak is het bepalen waar u geld voor gaat ophalen. Een project moet een duidelijk begin en eind hebben. Dus wel: ‘het bouwen van een vrijplaats voor ondernemers in medische techniek’, want dat is een heel concreet plan. En niet: ‘het opzetten van een nieuwe muziekstroming’: zo’n idee is niet afgebakend genoeg, omdat er geen duidelijk einde is. Kunt u in één zin de vraag beantwoorden waarom uw project moet bestaan, dan kunt u er gemakkelijker over communiceren. Zo’n sterke oneliner is dan ook meteen de pitch waarmee u uw project in één keer krachtig kunt neerzetten. Potentiële financiers moeten direct begrijpen wat u wilt. Bedenk altijd goed of het realistisch is wat u voor ogen heeft!

Wat maakt een project goed?

Er zijn een aantal algemene voorwaarden te noemen waar een project aan moet voldoen. Het project moet:

  • heel concreet en tastbaar zijn;
  • een duidelijk begin en einde hebben;
  • een zichtbaar resultaat hebben;
  • mensen aanspreken en enthousiasmeren;
  • niet omstreden zijn of controverse oproepen;
  • meerdere mensen of doelgroepen aanspreken;
  • goede mogelijkheden tot promotie bieden.